Kawa – pić czy nie pić? Poznaj jej 10 właściwości

978

Kawa – pić czy nie pić? Oto jest pytanie 🙂 Ten powszechnie znany napój przyrządzany z palonych ziaren kawowca, ma zarówno swoich przeciwników jak i zwolenników. W dzisiejszym poście przybliżę Wam właściwości kawy oraz odpowiem na nurtujące pytanie, czy w ogóle warto ją pić? Dowiecie się także, jaki rodzaj kawy najlepiej wybrać mając insulinooporność. Serdecznie zapraszam do artykułu! 🙂

zalety picia kawy
Taka kawka i od razu dzień staje się lepszy, prawda? 🙂 Wspomnienie z wakacji w Barcelonie 🙂

Oto 10 korzyści płynących z picia kawy

1. Kawa poprawia koncentrację

Zdecydowanie tak! Badania przeprowadzone w Bristol University wykazały, że kofeina pomaga przywrócić prawidłowe funkcjonowanie mózgu, gdy jesteśmy zmęczeni. Wypicie filiżanki tego napoju przyspiesza czas reakcji, poprawia logiczne myślenie i zdolność koncentracji. Należy jednak pamiętać, że odżywcze działanie kawy trwa od 15 minut do godziny.

2. Picie kawy wydłuża życie

Tak! Badania Amerykanów i Japończyków opublikowane w „New England Journal of Medicine”wykazały, że osoby, które wypijają kilka filiżanek kawy dziennie, umierają przedwcześnie rzadziej aż o 16-20% (wg różnych badań) niż te, które wypijały dwie lub mniej filiżanek.

3. Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego

Według naukowców picie czterech filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko rozwoju tej choroby aż o 50%. Regularne picie kawy zwiększa wrażliwość na insulinę i przyspiesza metabolizm cukrów, tym samym zmniejszając znacznie ryzyko zachorowania na cukrzycę. Mowa tu jednak o kawie czarnej, bez dodatków. A co w przypadku zaburzeń gospodarki węglowodanowej i kaw mlecznych? Obszerny artykuł dotyczący picia kawy w przypadku insulinooporności znajdziecie tutaj.

4. Kawa chroni przed nowotworem prostaty

Odkryto, że wypijanie kilku filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na złośliwe nowotwory prostaty aż o 60%! Na uwagę zasługuje fakt, że ten korzystny wpływ zauważono także w przypadku kawy bezkofeinowej, zatem należy stwierdzić, iż poza kofeiną, kawa zawiera także inne składniki chroniące prostatę.

5. Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia raka wątroby

Wpływa na to zawarty w kawie kwas chlorogenowy. Z kolei kofeina chroni dodatkowo miąższ wątroby przed uszkodzeniem.

6. Kawa ma działanie przeciwalergiczne

Powoduje zmniejszenie wydzielanie histaminy przez organizm. Ponadto, kofeina zawarta w kawie zmniejsza skutki ataków alergii.

7. Picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona

Kawa stymuluje naczynia krwionośne w mózgu, dzięki temu do komórek nerwowych dociera więcej tlenu i substancji odżywczych.

8. Kawa chroni przed depresją

Naukowcy twierdzą, że kawa poprawia nasze samopoczucie dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy.

9. Zapach kawy zmniejsza stres

Grupa naukowców z Seulu przeprowadziła badania na szczurach. Nie pozwolono im spać, przez co zwierzęta stały się bardziej zestresowane. Część szczurów podczas badania mogła wąchać kawę. Okazało się, że w mózgach tej grupy zwierząt zaszły pozytywne zmiany.

10. Kawa jest świetnym źródłem przeciwutleniaczy

Tak, tak! Okazuje się, że nie tylko warzywa i owoce zawierają te cenne substancje, ale również kawa! A jaka kawa jest moim zdaniem najzdrowsza?
Zdecydowanie ta, przygotowana na bazie espresso, ze świeżo zmielonego ziarna, przyrządzona w ekspresie ciśnieniowym.

Kiedy jest najlepsza pora na małą czarną? 🙂

Wiele osób uwielbia rozpoczynać dzień od filiżanki kawy. Nie mam nic przeciwko, ale… po przebudzeniu koniecznie należy najpierw nawodnić organizm wodą! Najlepiej ciepłą. Po nocy organizm jest odwodniony i dlatego w pierwszej kolejności powinniśmy zadbać o uzupełnienie płynów w postaci wody. Może być z dodatkiem, np. cytryny. Zatem jeśli nie wyobrażasz sobie poranka bez kawy, to najpierw sięgnij po szklankę wody, a później filiżankę kawy.

Co więcej, należy mieć na uwadze, że zawarte w kawie substancje ograniczają wchłanianie żelaza z posiłku o 24-75%. Dlatego osoby ze stwierdzoną anemią i niedoborami tego pierwiastka powinny zrezygnować z picia kawy do posiłków bogatych w żelazo. Najlepiej odczekać około 2h po spożyciu posiłki i dopiero wtedy sięgnąć po kawę.

Podsumowanie

Powyższe właściwości kawy, plus oczywiście jej walory smakowe, zdecydowanie przemawiają ZA uwzględnieniem jej w naszej codziennej diecie, jednak zawsze należy zachować przy tym umiar. Ja uwielbiam kawę i każdego dnia po nią sięgam 🙂 A Wy?

Dla wielu osób kawa jest tylko pretekstem do zjedzenia czegoś na słodko… 🙂 Znacie to połączenie, prawda? 🙂 Mam zatem dla Was kilka propozycji bez użycia cukru rafinowanego:

Źródło:
Paul Pitchford: „Odżywianie dla zdrowia”, Galaktyka, 2008.

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Join the Conversation

  1. Pić, ale nie przesadzać Co za dużo, to niezdrowo 😉 Ja się ostatnio ograniczyłam, bo 4 dziennie to była moja norma. Teraz piję 1-2 dziennie. Co prawda czasami czuję, że zaraz padnę w pracy, wtedy pędzę do sklepu po wodę veroni z kofeiną. Działa jak kawa, a nie ma w składzie cukru, jak napoje energetyczne 🙂

    1. Natalia Autor says:

      ooo, no proszę! Nie słyszałam o tej wodzie, muszę nadrobić zaległości 😉

      1. Noo… ja też się zdziwiłam, ale polecam, lepsze to niż słodzone napoje energetyczne 😉 Ale pobudza naprawdę 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij