Jak poprawić swoją gospodarkę żelazową? Jakich napojów nie łączyć z posiłkiem bogatym w żelazo?

1.3K

Kochani, dziś co nieco na temat tego, jak poprawić swoją gospodarkę żelazową. Wiem, że wiele kobiet ma problem z odpowiednim poziomem żelaza, a jest ono niezwykle ważne chociażby dla odpowiedniej pracy tarczycy, która de facto steruje naszym całym organizmem. Żelazo jest kluczowe dla właściwego funkcjonowania. Niestety czasami dzieje się tak, że pomimo uwzględnienia w swojej diecie produktów będących źródłem żelaza, jego poziom jest nadal niski. Jak poprawić swoją gospodarkę żelazową? Serdecznie zapraszam do artykułu! 🙂

Jak poprawić swoją gospodarkę żelazową?

Kto szczególnie powinien zadbać o gospodarkę żelazową?

  • wegetarianie i osoby stosujące diety bezmięsne,
  • kobiety w ciąży,
  • dawcy krwi,
  • kobiety intensywnie miesiączkujące,
  • sportowcy,
  • osoby ze schorzeniami tarczycy,
  • kobiety karmiące,
  • dzieci w intensywnej fazie rozwojowej.

Co blokuje przyswajanie żelaza?

TEINA I KOFEINA

Warto wiedzieć, że teina i kofeina, które znajdziemy w kawie, herbacie i czerwonym winie (w tych napojach jest też mnóstwo polifenoli) wchodzą w reakcję z żelazem i skutecznie hamują jego wchłanianie z przewodu pokarmowego. Dlatego też niezwykle ważne jest zachowanie właściwych odstępów (minimum 2 godzinnych) od spożycia posiłku bogatego w żelazo, a wypicia któregoś z wymienionych płynów.

Bezpiecznymi napojami są: woda, napary ziołowe (np. mięta, pokrzywa, melisa, jaśmin, czystek), herbata rooibos i herbaty owocowe. Te napoje można bezpiecznie łączyć z posiłkami bogatymi w żelazo, gdyż nie spowodują ograniczenia jego wchłaniania. Herbata zielona i biała, pomimo obiegowej opinii, również posiadają teinę i nie są bezpieczną opcją w przypadku dbania o żelazo.

FITYNIANY

Znajdziemy je w zbożach, orzechach, migdałach, roślinach strączkowych i tofu. Tutaj natomiast możemy znacznie polepszyć sytuację poprzez dodanie do posiłku obfitującego w fityniany witaminę C, która zahamuje działanie tych związków. Przykładowo makaron z czerwonej soczewicy z sosem z pieczonej papryki będzie dobrym i smacznym pomysłem, który odżywi nasz organizm.

Więcej na ten temat przeczytacie we wpisie na temat niedoboru żelaza.

W jakich produktach znajdziemy żelazo?

  • podroby – są bez wątpienia najlepszym źródłem żelaza, jednak niewiele osób ze smakiem zjada chociażby wątróbkę, prawda? 🙂
  • wołowina,
  • małże,
  • ostrygi,
  • tofu,
  • soja,
  • biała fasola,
  • czerwona soczewica,
  • ciecierzyca,
  • natka pietruszki,
  • sezam,
  • kakao,
  • jaja,
  • kurczak,
  • komosa ryżowa.

Podsumowując

W tym krótkim wpisie chciałam zwrócić uwagę na fakt, że czasami naprawdę niewielkie zmiany mogą znacznie wpłynąć na nasze funkcjonowanie. Wiem z autopsji, że gdy zaczynam łączyć kawę (a uwielbiam czarną z ekspresu), i piję ją od razu do śniadania, czy po obiedzie, to moje wyniki morfologii nie są idealne. W momencie, gdy tylko zadbam o to, by nie łączyć kawy z posiłkiem, żelazo od razu wskakuje na wyższy poziom, pomimo braku innych zmian w diecie. Jeśli problem z gospodarką żelazową dotyczy także Was, to zachęcam do zastosowania tych prostych rad! 🙂

Wypróbujcie także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij