Higiena snu – zadbaj o fundament zdrowia!

1.1K

Założę się, że większość z Was ma jakieś postanowienia noworoczne i mam nadzieję, że dotyczą one także zdrowego stylu życia. Chcecie jeść zdrowo, pić więcej wody, być aktywnym fizycznie, wykluczyć z diety cukier… ale czy ktoś z Was chce zadbać o absolutną podstawę, jaką jest zdrowy sen? Higiena snu – zadbaj o fundament zdrowia! Zapraszam do artykułu 🙂

Higiena snu - zadbaj o podstawy zdrowia!

Dlaczego zdrowy sen jest ważny?

Zdrowy sen sprzyja regeneracji oraz zdrowiu metabolicznemu. Za mała ilość snu i jego słaba jakość skutkuje pogorszeniu tolerancji glukozy i może sprzyjać insulinooporności.

Kilka słów o melatoninie

Czynnikiem kluczowym wpływającym na jakość snu jest melatonina. To hormon produkowany głównie przez przysadkę, który wpływa na:

  • lepszą jakość snu,
  • zwiększa produkcję naturalnych antyoksydantów,
  • chroni przed rozwojem stanów zapalnych,
  • poprawia tolerancję na glukozę,
  • moduluje naszą gospodarkę hormonalną,
  • poprawia odporność na stres,
  • ma działanie antynowotworowe.

Niestety nasz współczesny styl życia nie sprzyja wydzielaniu tego hormonu. Wytwarzanie melatoniny jest blokowane przez ekspozycję na sztuczne światło wieczorem, szczególnie na światło niebieskie (TV, laptop, smartfon).

Śpimy za krótko i jemy więcej

Warto zaznaczyć, że regularne niedosypianie (sen poniżej 7 godzin na dobę) wpływa na zwiększenie poziomu greliny, czyli hormonu głodu oraz zmniejszenie wydzielania leptyny – hormonu sytości. W efekcie zjemy więcej niż potrzebujemy, ponieważ sygnały ze strony naszego organizmu nie będą prawidłowe.

Niedobór snu i złe samopoczucie

Niedobór snu zaburza także produkcję różnych neuroprzekaźników w mózgu, tj. serotoniny i dopaminy oraz pogarsza wrażliwość ich receptorów, co może sprzyjać gorszej samokontroli, motywacji i złemu samopoczuciu. W konsekwencji częściej będziemy sięgać po niezdrowe „komfortowe” jedzenie, jak np. pizza.

W jaki sposób możemy naturalnie poprawić jakość snu?

Na higienę snu wpływa kilka aspektów, z których żaden nie wymaga farmakolicznego wsparcia. Jednym słowem – wszystko możemy naprawić własnymi siłami, oczywiście potrzebne będą nasze chęci!

Oto kilka efektywnych sposobów, które wpłyną na poprawę jakości snu, a tym samym przybliżą Was do pełni zdrowia:

  • przeznacz 7-9h dziennie na sen,
  • utrzymaj regularne godziny snu i przyzwyczaj swój organizm do nich (idealnie będzie spać w przedziale czasowym 22:00-6:00),
  • w miejscu, w którym śpisz powinna panować kompletna ciemność,
  • zadbaj o jakość ubrań, w których śpisz; niech będą z dobrej jakości materiału, luźne i przewiewne,
  • spoglądaj na naturalne światło; promienie słoneczne o poranku będą idealnym rozwiązaniem,
  • utrzymaj w sypialni delikatny chłód (pomiędzy 16 a 19 stopni Celsjusza),
  • pokój, w którym śpisz powinien być przewietrzony,
  • warto mieć w sypialni choć jedną roślinkę oczyszczającą powietrze, np. sansewieria, paprotka, zielistka, czy areka,
  • zanim zaśniesz pomyśl o czymś pozytywnym i o poranku również powitaj dzień z uśmiechem na ustach,
  • przed spaniem zrezygnuj ze światła niebieskiego, to znaczy nie oglądaj telewizji, a smartfon zostaw w innym pokoju najlepiej już na godzinę przed snem.

    Podsumowując
    Wszystkie te zalecenia są niby proste, a jedna nie do końca, prawda? Szczególnie ostatni punkt. Pamiętajcie, że higiena snu to absolutna podstawa zdrowia! Jeśli chcemy aby nasz metabolizm był sprawny, a gospodarka hormonalna działała prawidłowo, to dajmy naszemu organizmowi czas na odpoczynek i regenerację! Musicie zdać sobie sprawę, że na nasze zdrowie wpływa wiele różnych czynników, a niedoceniany sen jest jednym z nich. Przyznajcie się, kto z Was przestrzega zasad dotyczących higieny snu?

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij