Czy dieta w łuszczycy ma znaczenie? Co jeść, a czego unikać? Plus przykładowe posiłki z bloga.

95

Czy dieta w łuszczycy ma znaczenie? Jak się pewnie domyślacie, skoro już rzucam takie pytanie, no to odpowiedź musi być twierdząca. Tak, dieta w łuszczycy ma znaczenie. Jeśli będzie nieprawidłowa, wówczas może być jednym z czynników wyzwalających lub zaostrzających zmiany łuszczycowe. Jak zatem powinna wyglądać dieta w łuszczycy, aby złagodzić jej objawy i poprawić komfort chorego? Zapraszam do artykułu.

Łuszczyca – co to takiego?

Łuszczyca jest niezakaźną, przewlekłą, ogólnoustrojową chorobą zapalną, która charakteryzuje się specyficznymi zmianami skórnymi wynikającymi z nadmiernego rogowacenia naskórka. Nie jest zbyt popularną jednostką chorobową, bo w Polsce dotyczy około 3% populacji. Przyczyna łuszczycy pozostaje ciągle nie w pełni wyjaśniona. Za jej rozwój odpowiadają czynniki genetyczne, immunologiczne i środowiskowe.

Wyróżniamy dwa typy łuszczycy:

  1. TYP I
    Wykazuje silny związek z predyspozycją genetyczną, rozpoczyna się zwykle przed 40. rokiem życia, ale także często w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym. W porównaniu z typem II, ten rodzaj łuszczycy jest trudniejszy w leczeniu.
  2. TYP II
    Zwany łuszczycą dorosłych, zaczyna się zazwyczaj między 50. a 70. rokiem życia.

Jak powinna wyglądać dieta w przypadku łuszczycy?

  1. Dieta powinna być oparta na produktach jak najmniej przetworzonych.
  2. Ważne jest urozmaicenie i sezonowość.
  3. W przypadku pacjentów z otyłością należy zastosować dietę redukcyjną. Przekłada się to na utratę zbędnych kilogramów, redukcję tkanki tłuszczowej i na zmniejszenie proliferacji naskórka.
  4. Dieta musi mieć charakter przeciwzapalny, czyli podobnie jak w przypadku diety w trądziku.
  5. Należy wykluczyć z diety produkty przetworzone, słodycze, produkty z tłuszczami trans.
  6. Niezwykle istotna jest zawartość w diecie zdrowych kwasów tłuszczowych, szczególnie tych z rodziny omega-3. Więcej na ich temat pisałam tutaj. Wielonienasycone kwasy tłuszczowe to podstawa diety u osób z łuszczycą i innymi problemami skórnymi. Należy zadbać o to, aby w menu występowały ryby, najlepiej tłuste, oliwa z oliwek, awokado, orzechy, pestki i nasiona.
  7. Należy pamiętać o uwzględnieniu antyoksydantów pochodzących z warzyw i owoców. To one neutralizują wolne rodniki odpowiedzialne za proces starzenia i stres antyoksydacyjny. Szczególnie warto włączyć do jadłospisu: borówki, jagody, maliny, szpinak, marchew, pomarańczę, bakłażana, natkę pietruszki, jeżyny. Na blogu znajdziecie mnóstwo przepisów z ich wykorzystaniem. Tutaj znadziecie cenne wskazówki na temat tego, jak zwiększyć spożycie warzyw i owoców, a tutaj zestawienie przepysznych koktajli.
  8. Rezygnujemy z produktów oczyszczonych bazujących na białej mące, na rzecz produktów pełnoziarnistych (razowe makarony, grube kasze).
  9. Zaleca się unikanie spożycia alkoholu.
  10. Posiłki powinny być doprawiane łagodnie, świeżymi lub suszonymi ziołami.
  11. Należy pamiętać o odpowiednim nawodnieniu.
  12. Oprócz zwykłej wody, warto włączyć do diety także napary ziołowe, takie jak: pokrzywa, dziurawiec zwyczajny, nagietek lekarski, krwawnik pospolity, fiołek trójbarwny.
  13. Istota jest właściwa podaż cynku (mięso, jaja, kasze, sery żółte, pestki i nasiona) i selenu (orzechy, nasiona, podroby, grube kasze, łosoś).
  14. Należy także zadbać o odpowiedni poziom witaminy D w organizmie. Więcej na jej temat pisałam tutaj.
  15. Dieta musi być dopasowana indywidualnie i uwzględniać także inne jednostki chorobowe, jeśli takie występują. Z uwagi na pożądany udział zdrowego tłuszczu i dużej ilości warzyw i owoców, model diety śródziemnomorskiej może sprawdzić się doskonale.

Przykładowe przepisy dla osób z łuszczycą:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij