Glutation, czyli najsilniejszy antyoksydant w organizmie człowieka.

1.5K

Dziś zapraszam Was na kilka słów na temat nasilniejszego związku odtruwającego, który jest w naszych komórkach. Glutation, czyli najsilniejszy antyoksydant w organizmie człowieka. Jakie pełni funkcje? Jak wspomóc jego naturalną produkcję i czy warto sięgać po suplementy?

Glutation, czyli najsilniejszy antyoksydant w organizmie człowieka

Czym jest glutation?

Glutation to silny przeciwutleniacz naturalnie występującym w organizmie człowieka. Jest wytwarzany przez wątrobę i komórki nerwowe w ośrodkowym układzie nerwowym i składa się z trzech aminokwasów: glicyny, L-cysteiny i L-glutaminianu. Aby powstał w organizmie człowieka potrzebne są niezbędne prekursory. Bez glutationu nasze komórki podlegałyby nieustającemu utlenianiu i niszczeniu, organizm nie byłby w stanie bronić się przed zakażeniami bakteryjnymi i wirusowymi, następowałby zwiększony rozwój komórek nowotworowych, a wątroba uległaby uszkodzeniu pod wpływem gromadzących się w niej toksyn. Jednym słowem, glutation jest nam niezbędny do życia.

Jakie funkcje pełni w organizmie glutation?

  • jest silnym przeciwutleniaczem (neutralizuje działanie wolnych rodników, opóźnia procesy starzenia, zapobiega chorobom nowotworowym),
  • warunkuje prawidłowe działanie układu immunologicznego (wspomaga odporność i zapobiega chorobom),
  • ma działanie detoksykacyjne (pomaga organizmowi usunąć toksyny i metale ciężkie; warunkuje prawidłową pracę wątroby).

Czynniki, które wpływają na utratę tego cennego związku:

  • stres, szczególnie przewlekły (tutaj dowiesz się, jak radzić sobie ze stresem),
  • zakażenia, urazy, skaleczenia,
  • infekcje,
  • niedoborowa i przetworzona dieta,
  • promieniowanie,
  • toksyny i zanieczyszczenie środowiska,
  • nieefektywny sen,
  • starzenie się organizmu,
  • leki.

Czy warto przyjmować suplementy z glutationem?

Glutation przyjmowany w formie suplementów niestety nie wchłania się zbyt dobrze, ponieważ zanim przeniknie do komórek, zostaje rozłożony. Suplementy glutationu muszą przejść przez wątrobę, zanim dotrą do krwioobiegu, a wątroba może zawierać duże ilości GGTP (enzym gamma-glutamylotransferaza), która rozkłada glutation. By temu zapobiec opracowano liposomalną formę glutationu, po którą ewentualnie można sięgnąć.

W zwiększeniu produkcji glutationu w organizmie mogą pomóc także suplementy zawierające: cysteinę, selen, magnez, witaminę E, witaminę C, witaminę B6, kwas alfa-liponowy, sylimarynę, s-adenozylo-metioninę.

W jakie produkty wzbogacić dietę, by naturalnie wspomóc produkcję glutationu w organizmie?

Z uwagi na fakt, że glutation składa się z aminokwasów, na jego wysoki poziom będzie miało wpływ przede wszystkim spożycie białka (mięso, jaja, strączki i produkty mleczne). Poziom glutationu mogą zwiększać także kwasy tłuszczowe omega-3, o których więcej pisałam tutaj, a także witamina E, którą znajdziemy w: oliwie z oliwek, migdałach, orzechach laskowych, kiełkach oraz zarodkach nasion zbóż. Innym korzystnym źródłem glutationu jest białko serwatki, ponieważ jest bogate w cysteinę. Białko serwatkowe znajdziemy np. w popularnych odżywkach białkowych.

Ponadto warto uwzględnić w swojej diecie takie produkty, jak:

  • szpinak,
  • awokado,
  • kurkuma,
  • arbuz,
  • brokuły,
  • szparagi,
  • czosnek i cebula,
  • kapusta,
  • truskawki,
  • ostropest plamisty,
  • orzechy włoskie.

Z uwagi na fakt, że do powstania glutationu potrzebna jest także siarka, która utrzymuje strukturę i aktywność białek i enzymów w ciele, warto zadbać o jej źródła w diecie. Siarkę znajdziemy przede wszystkim w wołowinie, rybach i drobiu, ale także w warzywach krzyżowych (kalafior, jarmuż, brokuły, brukselka), czosnku i cebuli.

Oprócz zdrowej diety bogatej w powyższe produkty, należy zadbać także o podstawy podstaw, czyli:

Na podstawie:

  • A. Myers: “Możesz wyleczyć choroby autoimmunologiczne”
  • https://sante.pl/jedz-zdrowo/glutation-klucz-do-zdrowia-i-dlugowiecznosci/
  • https://www.medonet.pl/zdrowie,glutation—czym-jest–wlasciwosci–zrodla-i-dawkowanie-glutationu,artykul,29738262.html

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij