Piramida potrzeb Maslowa kiedyś i współcześnie. Jaki związek z depresją ma Internet? Poznaj moją gotową dietę antydepresyjną.

680

Do napisania tego artykułu skłoniło mnie coraz częstsze spotykanie w moim gabinecie osób z depresją. Niestety ta choroba dotyczy także najmłodszych osób, dziewczyn w okresie dojrzewania. No i dziś nieco moich przemyśleń w tym temacie. Piramida potrzeb Maslowa kiedyś i współcześnie. Jaki związek z depresją ma Internet?

dieta w depresji

Czym jest depresja?

Depresja to jedna z najczęściej występujących chorób psychicznych. Zgodnie z aktualną definicją, choroba cechuje się pogarszaniem nastroju, zmniejszeniem energii, aktywności oraz zainteresowań, o natężeniu istotnym klinicznie. Na depresję chorują osoby w każdym wieku, niezależnie od płci. W walce mogą pomóc określone praktyki, w tym także właściwe żywienie. Na temat roli diety w depresji pisałam tutaj, zachęcam do zapoznania się. Szacuje się, że na całym świecie na depresję cierpi około 350 milionów ludzi, w Polsce dotyczy ona aż 1,5 mln osób. Niestety prognozy na przyszłość nie napawają optymizmem. Według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO) do 2030 roku depresja będzie główną przyczyną obciążenia chorobami na świecie. Jako mama, dietetyk i psychodietetyk jestem przerażona tym faktem!

Piramida potrzeb Maslowa dawniej i współcześnie

Wiecie, że jeden z kluczowych cytatów widniejący na ścianie w moim gabinecie, brzmi: “Żyj częściej w świecie realnym niż w wirtualnym”. Jako dietetyk, jako mama, jako żona i kobieta uważam, że to proste zalecenie jest w stanie naprawić wiele problemów. Uważam, że wszechobecny dostęp do Internetu, social media i generalnie świat wirtualny wpłynął fatalnie na funkcjonowanie ludzi. Co z resztą widać gołym okiem… Coraz chętniej i częściej zamykamy się w swoim wyimaginowanym, wirtualnym świecie, gdzie możemy być tym, kim chcemy. Jest to świat oparty na iluzjach i nieprawdzie, a jednak niezwykle kuszący szczególnie dla młodych osób. Zerknijmy na nasze podstawowe potrzeby zgodnie z hierarchią potrzeb człowieka według piramidy Maslowa.

piramida maslowa

Piramida Maslowa składa się z 5 poziomów. Jej ideą jest fakt, że potrzeby wyższego rzędu, czyli te od góry, mogą zostać zrealizowane dopiero po zaspokojeniu potrzeb niższego rzędu, czyli tych od dołu piramidy.

Potrzeby fizjologiczne

Czyli te najbardziej podstawowe potrzeby każdego człowieka, które muszą zostać spełnione abyśmy mogli egzystować. Do tych potrzeb zaliczmy np. oddychanie, picie, jedzenie, ubranie, sen (o tym, jak ważny jest sen przeczytacie tutaj), odpoczynek, schronienie i reprodukcję.

Potrzeby bezpieczeństwa

Poczucie bezpieczeństwa i stabilności w życiu jest bardzo ważne. Dobrze jest mieć dach nad głową, pracę i stałe zarobki, zdrowie, czy spokojne życie rodzinne (lub solo:)). Potrzeby bezpieczeństwa mają to do siebie, że często zaczynamy je doceniać dopiero w momencie, gdy je utracimy, np. utrata pracy, czy wypadek wymagający nagłej operacji, podczas gdy akurat nie jesteśmy ubezpieczeni…

Potrzeby przynależności

Nad nimi chciałabym się szczególnie pochylić. Bo te potrzeby niestety obecnie, a szczególnie po okresie pandemii, kuleją i to bardzo. Więzi społeczne i poczucie przynależności do danej grupy powinny być kwintesencją społeczeństwa. Kontakty interpersonalne z rodziną, partnerem, dziećmi, przyjaciółmi, znajomymi z pracy. To wszystko buduje interakcje i relacje międzyludzkie. Bez nich nie trudno o poczucie osamotnienia i depresję. Pytanie do Was. Kiedy ostatnim razem odwiedziliście kogoś zupełnie bez zapowiedzi? Kiedyś było to całkiem normalne i zawsze było się mile widzianym. A teraz? No właśnie.

Potrzeby szacunku i uznania

Każdy z nas lubi być doceniony i pochwalony, prawda? Dlatego warto robić w życiu coś, co daje nam szansę na rozwój swoich umiejętności. Bycie uznanym i szanowanym wpływa na poczucie własnej wartości i pomaga w budowaniu pewności siebie. To z kolei w prosty sposób przyczynia się do osiągnięcia sukcesu i szczęścia na wielu płaszczyznach. Dlatego rób w życiu to, co kochasz, rozwijaj się, ale także pomagaj rosnąć innym osobom i doceniaj ich pracę.

Potrzeby samorealizacji

Czyli bycie kreatywnym i wytrwałym w dążeniu do realizacji wyznaczonych celów. Rozwój osobisty na wielu płaszczyznach. Osoby, które dążą do samorealizacji są zwykle podziwiani przez innych, mają poczucie wdzięczności, potrafią samodzielnie myśleć i nie ulegają wpływom. A to jest bardzo ważna cecha, aby mieć własne zdanie i dokładnie postrzegać rzeczywistość.

A jak wygląda piramida Maslowa obecnie…?

piramida maslowa

Obecnie niestety z zaspokajaniem potrzeb Maslowa jest kiepsko, bo Internet wydaje się być naszą potrzebą pierwszego rzędu. Wiecie co, to nie jest tak, że trzeba być do niego wrogo nastawionym. Ja sama często korzystam z Internetu, chociażby po to, by się z Wami komunikować, pisać teksty na bloga, wrzucać nowe przepisy itp. Ale! Ważne jest to, aby przede wszystkim zadbać na początek o realizację wszystkich potrzeb z 5 poziomów, o których pisałam wcześniej. Nie wyobrażam sobie nie mieć celu w życiu, nie mieć dobrych relacji z najbliższymi, nie spotykać się z przyjaciółmi, nie plotkować przy kawce…:) Niestety wiele osób, szczególnie nastolatków nie czuje obecnie w ogóle potrzeby obcowania z drugim człowiekiem. Wiem, że tak jest, bo miałam możliwość rozmawiać z młodymi osobami w moim gabinecie. I to jest straszne. Jeśli dwie przyjaciółki spotykają się razem w kawiarni, po czym siadają na przeciwko siebie i każda z nich wyciąga swój telefon… zamiast porozmawiać ze sobą. Dramat współczesnych czasów, nad którym musimy wspólnie się zastanowić i wspólnie go pokonać.

Co robić, by ustrzec się depresji?

Rady są proste do napisania, ale jak się okazuje wcale nie takie proste do realizacji. Mimo wszystko trzymam mocno kciuki, szczególnie za najmłodsze osoby, aby udało się choć część z nich zrealizować każdego dnia.

  1. Zadbaj o odżywczą, nieprzetworzoną dietę bogatą w tryptofan, czyli prekursor serotoniny (hormonu szczęścia). Przykładowe, gotowe menu takiej diety znajdziesz tutaj.
  2. Każdego dnia przebywaj na świeżym powietrzu i wystaw się na światło słoneczne, by organizm mógł wytworzyć witaminę D.
  3. Zadbaj o aktywność fizyczną, która naturalnie spowoduje wydzielanie endorfin.
  4. Prowadź dzienniczek wdzięczności i każdego dnia przed snem zapisz w nim, co dobrego spotkało Cię dziś i za co jesteś wdzięczna/y.
  5. Uśmiechnij się do kogoś 🙂
  6. Powiedz komuś coś miłego 🙂
  7. Spotkaj się z przyjaciółką/przyjacielem i porozmawiaj zupełnie bez użycia telefonu.
  8. Odłóż telefon minimum godzinę przed snem i zamiast scrollować zawartość ekranu, sięgnij po ciekawą i rozwojową książkę.
  9. Postaraj się zminimalizować czas spędzony w social media tak bardzo, jak tylko to możliwe.
  10. Zastanów się, co (niezwiązane z Internetem), sprawia Ci przyjemność i poświęć czas, by to zrobić.

Moja gotowa dieta antydepresyjna

dieta antydepresyjna
Znajdziesz ją tutaj 🙂

Kochani, w ramach mojego antydepresyjnego cyklu przygotowałam wyjątkową dietę gotową. Stop depresji to jadłospis i plan działania zawierający konkretne porady, które pomogą Wam zadbać o Wasze samopoczucie.

W menu znajdziemy produkty bogate w tryptofan, który jest cegiełką do powstania serotoniny, czyli hormonu szczęścia. Dieta jest przeznaczona dla:

  • wszystkich, którzy chcą jeść zdrowo, odżywczo i nauczyć się komponować proste posiłki z nieprzetworzonych produktów,
  • dla osób, które dopadła tzw. „jesienna chandra”,
  • dla osób, u których zdiagnozowano depresję lub czują, że ich nastrój się pogorszył,
  • dla osób z zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, gdyż menu oparte jest o niski indeks i niski ładunek glikemiczny,
  • dla osób, które nie chcą spędzać godzin w kuchni (menu składa się z czterech prostych posiłków dziennie),
  • dla nastolatków, gdyż zawarłam tutaj przepisy na ulubione przez większość młodych osób dania, takie jak: spaghetti, pizza, zapiekanka, burger, gofry, wrapy, tortille… oczywiście wszystko w zdrowej wersji 🙂
  • dla osób, które chcą pozbyć się ciągłej ochoty na słodycze,
  • dla osób, które chcą przestać podjadać pomiędzy posiłkami.

Jadłospis antydepresyjny jest dostępny w trzech wersjach kalorycznych, 1600, 1800 i 2000 kcal/dobę. Serdecznie zachęcam do odwiedzenia mojego internetowego sklepu! 🙂

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij