O jelitach słów kilka. Jakie funkcje spełniają i jak powinniśmy dbać o nie każdego dnia?

177

Jelita odgrywają kluczową rolę w zdrowiu i funkcjonowaniu organizmu z wielu powodów. Bez wątpienia musimy o nie dbać, jeśli chcemy cieszyć się zdrowiem każdego dnia. O jelitach słów kilka. Jakie funkcje spełniają i jak powinniśmy dbać o nie każdego dnia?

O jelitach słów kilka. Jakie funkcje spełniają i jak powinniśmy dbać o nie każdego dnia?

Jakie funkcje spełniają jelita?

  1. Trawienie i wchłanianie składników odżywczych
    Bez prawidłowego funkcjonowania jelit, organizm nie byłby w stanie uzyskać potrzebnych substancji do wzrostu, naprawy i utrzymania zdrowia. Jelita są odpowiedzialne za trawienie pokarmu i wchłanianie składników odżywczych, takich jak witaminy, składniki mineralne, białka, tłuszcze i węglowodany.
  2. Mikrobiom jelitowy
    Zdrowy mikrobiom jelitowy (bakterie zasiedlające jelita) wspiera układ odpornościowy i ma wpływ na wiele aspektów zdrowia, w tym także na zdrowie psychiczne. Bakterie jelitowe odgrywają kluczową rolę w trawieniu, produkcji niektórych witamin (np. witaminy K i witaminy B), oraz w ochronie przed patogenami.
  3. Odporność organizmu
    Nie bez powodu mówi się, że odporność bierze się z jelit. Około 70-80% komórek odpornościowych znajduje się właśnie w jelitach. Chronią one organizm przed infekcjami i pomagają w odpowiedzi immunologicznej.
  4. Bariera jelitowa
    Jelita tworzą barierę ochronną, która kontroluje, co może przeniknąć do krwiobiegu. Zabezpiecza to organizm przed szkodliwymi substancjami i patogenami. Uszkodzenie tej bariery może prowadzić do stanów zapalnych i chorób, takich jak zespół nieszczelnego jelita (leaky gut syndrome).
  5. Regulacja gospodarki hormonalnej
    Jelita wpływają na wydzielanie różnych hormonów, które regulują procesy metaboliczne i wpływają na apetyt, wagę oraz poziom cukru we krwi. Hormony produkowane w jelitach, takie jak cholecystokinina (CCK) czy glukagonopodobny peptyd-1 (GLP-1), mają znaczenie w regulacji trawienia i metabolizmu.
  6. Detoksykacja
    Jelita biorą udział w procesie eliminacji toksyn i produktów przemiany materii z organizmu. Przez proces perystaltyki, jelita przesuwają treść pokarmową, umożliwiając wydalanie niestrawionych resztek pokarmowych i toksyn.

Jak zadbać o funkcjonowanie jelit?

  1. Jedz powoli!
    Każdy kęs pokarmu powinniśmy wolno przeżuwać i dokładnie gryźć. Dzięki temu usprawnimy proces trawienia i wchłaniania składników pokarmowych. Wolne jedzenie to również mniejsze ryzyko niestrawności i wzdęć oraz zwiększone wydzielanie śliny, która działa ochronnie na błonę śluzową. Więcej na temat odpowiedniego spożywania pokarmów pisałam tutaj.
  2. Zadbaj o odpowiednią podaż błonnika pokarmowego
    Każdego dnia w naszej diecie powinno się znaleźć około 30-35g błonnika pokarmowego. Więcej na jego temat pisałam tutaj. Jego odpowiednia podaż to m.in. ochrona przed nowotworem jelita grubego, ale także odżywienie mikrobiomu. Błonnik pokarmowy znajdziemy przede wszystkim w warzywach, owocach, strączkach, pełnoziarnistych produktach zbożowych oraz pestkach i nasionach.
  3. Włącz do diety żywność fermentowaną
    Czyli wszelkiego rodzaju kiszonki, kefiry, jogurtu. Składniki obecne w produktach fermentowanych pomagają utrzymywać zrównoważony skład mikrobioty jelitowej, wspomagają trawienie pokarmu oraz obniżają stan zapalny w jelitach. Zdecydowanie warto uwzględnić te produkty w codziennej diecie.
  4. Aktywność fizyczna
    Nie ma zdrowia i nie ma prawidłowej pracy jelit bez aktywności fizycznej! Szczególnie muszą o nią zadbać osoby z pracą siedzącą. Wprawianie ciała w ruch poprawia motorykę (pracę jelit). Do tego aktywność fizyczna zmniejsza ogólnoustrojowy stan zapalny, który uszkadza błonę śluzową jelit. Więcej na temat korzyści wynikających z aktywności fizycznej pisałam tutaj.
  5. Ogranicz spożycie cukru
    Cukier rafinowany, słodycze, wyroby cukiernicze – tych rzeczy powinno być w naszej diecie jak najmniej. Im większe spożycie cukru tym bardziej uszczuplony nasz mikrobiom jelitowy i większa podatność na choroby.
  6. Jedz różnorodnie
    Bo tylko sięgając po produkty z różnych grup spożywczych jesteśmy w stanie sprostać zapotrzebowaniu organizmu na witaminy i składniki mineralne. Każdego tygodnia powinniśmy dbać o to, by dostarczyć sobie 30 różnych pokarmów pochodzenia roślinnego. Dzięki temu w prosty sposób poprawimy stan naszego mikrobiomu jelitowego. Tutaj przy okazji serdecznie polecam moje diety gotowe.
  7. Ogranicz stres do minimum
    Stres wpływa na wydzielanie hormonów, takich jak kortyzol, które mogą wpływać na mikrobiom jelitowy. Wysoki poziom kortyzolu może zmniejszać liczebność korzystnych bakterii i zwiększać podatność na infekcje jelitowe. O tym, jak radzić sobie ze stresem pisałam tutaj.

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij