Po co nam cholesterol? HDL i LDL, czyli dwie frakcje, które muszą być w równowadze.

599

Dzisiaj kilka słów na temat cholesterolu. Krótko o tym, dlaczego jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania. Także o tym, dlaczego powinniśmy zwrócić uwagę na jego poszczególne frakcje i zachować między nimi równowagę. Oczywiście podzielę się z Wami prostymi radami, jak tego dokonać. Po co nam cholesterol? HDL i LDL, czyli dwie frakcje, które muszą być w równowadze. Serdecznie zapraszam do artykułu.

Po co nam cholesterol? HDL i LDL, czyli dwie frakcje, które muszą być w równowadze.

O cholesterolu słów kilka 🙂

Cholesterol to substancja tłuszczowa, która nie rozpuszcza się w wodzie, dlatego w osoczu krwi transportowana jest w połączeniu ze specjalnymi białkami. Taka postać nosi nazwę lipoprotein i dzięki tej formie cholesterol może być transportowany m.in. z wątroby do komórek, a jego nadmiar z powrotem do wątroby. Lipoproteiny transportujące cholesterol mają różną wielkość i gęstość, i tak wyróżniamy np. chylomikrony, lipoproteiny o bardzo małej gęstości (VLDL), lipoproteiny o średniej gęstości (IDL), lipoproteiny o małej gęstości (LDL) oraz lipoproteiny o dużej gęstości (HDL).

Warto zaznaczyć, że aż około 80% cholesterolu jest wytwarzana w organizmie człowieka (głównie w wątrobie, jelitach i skórze). Jest to tzw. cholesterol endogenny. Reszta to tzw. cholesterol egzogenny dostarczany wraz z pożywieniem. W zależności od rodzaju diety, jest to od 300 do 500 mg dziennie. Do głównych źródeł cholesterolu dostarczanego wraz z dietą zaliczamy: mięso i jego przetwory, mleko, jaja oraz nabiał.

Jakie funkcje pełni cholesterol i dlaczego jest nam potrzebny?

  • stanowi materiał budulcowy komórek – wchodzi w skład błon komórkowych i mitochondriów,
  • jest substratem do syntezy witaminy D3,
  • jest niezbędny do wytwarzania hormonów sterydowych, takich jak kortyzon, aldosteron, progesteron, estrogeny i testosteron,
  • bierze udział w powstawaniu kwasów żółciowych, które pełnią istotną funkcję w prawidłowym trawieniu,
  • jest niezbędny do prawidłowego działania receptorów serotoniny w mózgu (serotonina z kolei wpływa na samopoczucie, reguluje perystaltykę jelit i funkcje poznawcze),
  • jako składnik komórek nerwowych (otoczki mielinowej) uczestniczy w przekazywaniu sygnałów komórkowych,
  • wpływa na prawidłową aktywność enzymów i receptorów biorących udział w różnych szlakach metabolicznych,
  • odgrywa istotną rolę w funkcjonowaniu układu immunologicznego.  

HDL i LDL – co to takiego?

HDL i LDL, czyli główne nośniki cholesterolu we krwi, to frakcje cholesterolu potocznie zwane „dobrym” i “złym” cholesterolem. Nazwa ta wynika z funkcji jakie te lipoproteiny pełnią w organizmie. LDL nazywany jest „złym” cholesterolem, gdyż odpowiada za budowanie w naczyniach krwionośnych blaszki miażdżycowej. HDL z kolei, czyli „dobry” cholesterol, działa ochronnie na ściany naczyń i pełni funkcję przeciwmiażdżycową. 

Kiedy mówimy o równowadze pomiędzy tymi frakcjami? Jakie warunki muszą zostać spełnione?

1. Zawartość frakcji HDL we krwi u kobiet wynosi powyżej 45 mg/dl,
2. Zawartość frakcji HDL we krwi u mężczyzn wynosi powyżej 40 mg/dl,
3. Stężenie frakcji LDL jest niższe niż 115 mg/dl.
4. Stosunek zawartości LDL do HDL (LDL/HDL) wynosi poniżej 2,5. Im niższy wynik, tym lepiej.
Gdy stosunek LDL do HDL wynosi powyżej 2,5 wówczas jesteśmy bardziej narażeni na rozwój chorób sercowo-naczyniowych.

W jaki sposób można zadbać o właściwe proporcje frakcji cholesterolu?

Warto mieć na uwadze, że przede wszystkim kluczową rolę odgrywa tutaj nasz styl życia. Oczywiście są nieliczne przypadki uwarunkowań genetycznych, lub jednostek chorobowych, takich jak: cukrzyca, czy niedoczynność tarczycy, które będą miały wpływ na prawidłowe stężenie poszczególnych frakcji lipoprotein. Natomiast zdecydowana większość z nas może wpłynąć na swoje wyniki badań i tym samym na swoje samopoczucie. A w jaki sposób?

  1. Po pierwsze nie dopuść do nadwagi lub otyłości, tylko staraj się utrzymać właściwą masę ciała. Jak? Z pomocą zdrowej, nieprzetworzonej diety na co dzień (zerknij do mojego sklepu, gdzie znajdziesz mnóstwo sezonowych diet gotowych), czy wdrożeniu aktywności fizycznej. Miej na uwadze także zdrowy sen, obcowanie z przyrodą, czy redukcję stresu do minimum!
  2. Zrezygnuj z palenia tytoniu, gdyż związki zawarte w dymie papierosowym obniżają poziom HDL i podwyższają stężenie LDL.
  3. Pamiętaj o aktywności fizycznej. Nie musisz od razu kupować karnetu na siłownię, tylko po prostu bądź aktywny/a każdego dnia w taki sposób, na jaki możesz sobie pozwolić. Wybieraj schody zamiast windy, częściej wsiadaj na rower zamiast do auta, spaceruj…:)
  4. Ogranicz spożycie cukru, czyli rzadziej sięgaj po słodycze i wyroby cukiernicze. Pozbądź się z domu kolorowych napojów i soków. Pij po prostu wodę 🙂 Zerknij także do tego wpisu nt. cukru.
  5. Pamiętaj o odpowiedniej podaży błonnika pokarmowego. Znajdziesz go przede wszystkim w warzywach, owocach, produktach pełnoziarnistych, strączkach i orzechach. Tutaj przeczytasz więcej na jego temat.
  6. Zadbaj o właściwą podaż zdrowego tłuszczu w diecie. Niech w Twoim menu obecne będą ryby, orzechy, awokado, oliwa z oliwek, czy siemię lniane.
  7. Unikaj tłuszczów trans. Czyli nie wkładaj do swojego koszyka, a później do swojego brzuszka produktów, na których zobaczysz etykietę z napisem: „częściowo uwodornione tłuszcze roślinne” lub „częściowo utwardzone tłuszcze roślinne”. Podpowiem Ci, że są to np. słone przekąski, typu chipsy, paluszki, serki topione, margaryny, tzw. dania gotowe do podgrzania.
  8. Staraj się, aby Twoja dieta była jak najbardziej świeża, sezonowa i odżywcza, a jak najmniej “paczkowana” i przetworzona.

Na podstawie:
Wytyczne ESC/EAS dotyczące postępowania w dyslipidemiach. Jak dzięki leczeniu zaburzeń lipidowych obniżyć ryzyko sercowo-naczyniowe. 

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij