Japońska Dieta Wodna – co to takiego? Jak przełożyć jej założenia na nasze realia? :)

291

Dzisiaj zapraszam Was do lektury dotyczącej nawadniania. A przy okazji wspomnę co nieco o JDW. Być może już gdzieś słyszeliście o tym systemie żywieniowym. Chociaż w zasadzie trudno nazwać to typową dietą. Japońska Dieta Wodna – co to takiego? Jak przełożyć jej założenia na nasze realia? 🙂 No i czy w ogóle warto to robić?

japońska dieta wodna

Czym jest Japońska Dieta Wodna (JDW)?

Japońska dieta wodna, znana również jako “dieta wody z ziaren ryżu” to rodzaj diety, która opiera się głównie na spożyciu wody, w której wcześniej moczy się ziarna ryżu. Proces ten ma na celu uwolnienie składników odżywczych z ryżu do wody, tworząc tym samym napój bogaty w enzymy, witaminy i składniki mineralne. Oczywiście trzeba mieć na uwadze, że nie jest to dieta zbilansowana i w pełni odżywcza, aczkolwiek warto w pewnym stopniu skorzystać z jej założeń w nieco zmodyfikowanej wersji. Za chwilkę wytłumaczę dlaczego.

Woda podstawą zdrowia, a my wciąż pijemy za mało…

Wiecie, że dorosły organizm składa się w 70% z wody? Skoro tak, to powinniśmy na bieżąco się nawadniać. Niestety mało kto pamięta o regularnym piciu wody i jest to jeden z częstszych błędów żywieniowych. Zamiast wody wiele osób sięga po soki, napoje gazowane, dosładzane herbaty, czy hektolitry kawy… nie tędy droga! Więcej na temat istoty nawadniania organizmu pisałam tutaj, zachęcam do odświeżenia informacji. I właśnie w tym kontekście JDW może nam nieco pomóc i przypominać o konsekwentnym nawadnianiu!

Jakie są główne zasady Japońskiej Diety Wodnej?

  1. Spożywanie wody ryżowej
    Główną częścią tej diety jest picie wody, w której wcześniej moczy się brązowy ryż. Ziarna ryżu zalewa się wodą i pozostawia się do namoczenia przez około 48 godzin, aby woda nasiąkła składnikami odżywczymi, takimi jak witaminy, składniki mineralne i enzymy z ziaren ryżu.
    Prawdą jest jednak, że nie musimy szykować sobie wody ryżowej… weźmy po prostu zwykłą wodę, i tak nam wyjdzie to na zdrowie! 🙂
  2. Regularne picie
    Osoby stosujące tę dietę piją określoną ilość wody ryżowej codziennie przez ustalony okres czasu. Dawkowanie może być zróżnicowane w zależności od konkretnych zaleceń lub preferencji. Dorosła osoba powinna spożywać około 2l wody każdego dnia (w zależności od aktywności fizycznej, temperatury otoczenia, stanu zdrowia…). Natomiast regularność i systematyczne sięganie po wodę np. co 30 minut będzie sprzyjać każdemu! 🙂
  3. Unikanie produktów przetworzonych
    W ramach JDW zaleca się unikanie przetworzonych pokarmów, cukrów dodanych, alkoholu i innych niezdrowych produktów spożywczych. Takich zaleceń oczywiście również warto przestrzegać na co dzień. Dbamy o to, by nasze odżywianie bazowało na produktach świeżych, sezonowych, nieprzetworzonych. W tym miejsce serdecznie polecam moją nową książkę o sezonowym gotowaniu z niskim indeksem glikemicznym 🙂
  4. Dbałość o zbilansowaną dietę
    Chociaż głównym składnikiem JDW jest woda ryżowa, zachęca się również do spożywania innych zdrowych i odżywczych produktów, takich jak: warzywa, owoce, pełnoziarniste produkty zbożowe, białko pochodzenia roślinnego i niskotłuszczowe źródła białka zwierzęcego.
  5. Zjadanie od 2 do 4 zbilansowanych posiłków
    Tutaj również odsyłam do wpisu nt. tego, ile posiłków dziennie powinniśmy zjadać. Przypominam, że jest to kwestia bardzo indywidualna, zależna przede wszystkim od naszego stylu życia. Aczkolwiek z doświadczenia pracy dietetyka mogę napisać, że dla większości osób idealnym rozwiązaniem są właśnie 3 lub 4 posiłki dziennie. Ważne, by spożywać posiłki, a nie przekąski. Ważne, by utrzymywać kilku godzinne przerwy między posiłkami.
  6. Regularna aktywność fizyczna
    W ramach ogólnego zdrowego stylu życia, zaleca się również regularną aktywność fizyczną, aby wspierać ogólną kondycję fizyczną i zdrowie. Aktywność fizyczna to podstawa, ale o tym już wiecie z tego wpisu 🙂

Japońska Dieta Wodna w mojej (i mam nadzieję również Waszej) codziennej praktyce 🙂

Czy musimy pić wodę ryżową by choć trochę przybliżyć się do założeń JDW? Oczywiście, że nie. W zupełności wystarczy sięgać po zwykłą wodę. Jak to wygląda u mnie?

  • każdy dzień rozpoczynam od wypicia dwóch szklanek ciepłej wody (dodaję także sok z 1/2 cytryny, bo lubię :)); nawadnianie po nocy jest bardzo ważne!
  • w ciągu dnia pilnuję tego, by sięgać regularnie po wodę, co około 30-60 minut; łącznie wypijam około 2-2,5l wody dziennie,
  • przed posiłkami (a zjadam 3 główne i jeden mniejszy), wypijam około 2 szklanki wody, tym samym napełniam żołądek, co przekłada się na lepsze poczucie sytości po posiłku,
  • oprócz wody piję także dwie czarne kawy i dwie ziołowe herbaty (głównie zielona lub napar z pokrzywy),
  • jem dużo warzyw i owoców, które również w większości składają się z wody,
  • kilka razy w tygodniu gotuję zupy warzywne.

To wszystko przekłada się na dobre nawodnienie organizmu! Pamiętajcie o tym. To podstawa, a wiem, że wiele osób o tym zapomina. Picie wody to prosta zmiana, którą każdy z Was może włączyć do swojego życia. Od teraz! 🙂

Ciekawa jestem, czy Wy pamiętacie o piciu wody? 🙂

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij