Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami. Bogate w błonnik pokarmowy, polifenole, z niskim IG i raptem 100 kcal w porcji :) Co dobrego znajdziemy w śliwkach?

2.6K

Moi Kochani, czas na ciasto, które mianuję jesiennym hitem! 🙂 Z czym Wam się kojarzy jesień? Mi oczywiście z dynią, gruszką i… śliwkami. Uwielbiam te owoce! Dlatego dziś zapraszam Was serdecznie do skorzystania z przepisu na pełnoziarniste ciasto ze śliwkami. Bogate w cenny błonnik pokarmowy, polifenole, z niskim indeksem glikemicznym i raptem 100 kcal w porcji. Hit, prawda? 🙂 Ciasto może zagościć w menu osób z insulinoopornością i cukrzycą, tutaj jednak warto albo zjeść je od razu po obiedzie (zerknij do tego wpisu nt. kolejności spożywania posiłków), albo dodać do niego porcję sycącego białka, np. w postaci jogurtu naturalnego czy skyru. Ciasto jest słodkie tylko za sprawą świeżych śliwek i suszonych daktyli dodanych do ciasta. Ale gwarantuję Wam, że to w zupełności wystarczy! Serdecznie zapraszam do wypieków! 🙂

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami
Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami
Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami
Na ciepło smakuje obłędnie! 🙂
Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami
Serwowane z jogurtem naturalnym wpłynie korzystnie na Waszą glikemię 🙂

Zanim przejdziemy do przepisu, kilka słów o śliwkach 🙂

Śliwki, czyli sezonowe, jesienne owoce warto jeść ze względu na zawartość polifenoli. Obfitują w nie szczególnie ciemne odmiany owoców. Polifenole, takie jak: katechiny i kwas chlorogenowy mają działanie antyoksydacyjne, zapobiegają nowotworom i miażdżycy. Pod względem składników mineralnych śliwki bogate są w: potas, żelazo, magnez, wapń i fosfor. Śliwki to także bogactwo błonnika pokarmowego. Owoce te regulują trawienie, poprawiają apetyt, zapobiegają zaparciom, a tym samym zmniejszają ryzyko pojawienia się nowotworów jelita grubego. 

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami – składniki (tortownica o średnicy 22 cm; 12 porcji):

  • 150g mąki orkiszowej pełnoziarnistej,
  • 50g zimnego masła (na temat masła przeczytasz więcej tutaj),
  • 1 żółtko,
  • około 1/2 łyżeczki cynamonu cejlońskiego,
  • 15 suszonych daktyli niesiarkowanych, bez pestek,
  • 10 małych, świeżych śliwek.

Sposób przygotowania

Suszone daktyle zalej gorącą woda, około 1cm ponad poziom owoców, i odstaw na około 10 minut by zmiękły. W tym czasie wrzuć do miski mąkę, zimne masło, żółtko oraz szczyptę cynamonu. Gdy daktyle zmiękną to zblenduj je na gładką masę i dodaj je także do miski.

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami

Ze wszystkich składników zagnieć ciasto i ulep z niego kulę. Włóż do lodówki na około 10-15 minut.

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami

Śliwki umyj, osusz, pozbądź się pestek i pokrój owoce w ćwiartki. Z lodówki wyjmij schłodzone ciasto i podziel je na trzy równe części. Dwie z nich użyj do wyłożenia tortownicy przygotowanej z papierem do pieczenia. Ciasto rozłóż równomiernie i wstaw do piekarnika rozgrzanego do 180 stopni, funkcja góra-dół, na około 15 minut. Po tym czasie wyłóż ciasto z piekarnika i rozłóż na podpieczony spód śliwki (skórką do dołu). Całość oprósz cynamonem. Na koniec na wierzch rozkrusz pozostałą część ciasta.

Pełnoziarniste ciasto ze śliwkami
Ciasto przed włożeniem do piekarnika

Tak przygotowane ciasto ponownie włóż do piekarnika, tym razem na około 40 minut. Krój po wystygnięciu.

Jedna porcja ciasta to:
około 99 kcal (tylko!),
Białko: 2,3g
Węglowodany: 15,0g
Tłuszcz: 4,0g
Błonnik pokarmowy: 2,6g
Ładunek glikemiczny: 5,8 (IG = 47,2)

Jeśli szukasz podobnych przepisów na zdrowe słodkości, koniecznie sprawdź moją książkę! Znajdziesz w niej aż 107 wspaniałych propozycji! 🙂

Moja pierwsza książka już w sprzedaży!

A w moim internetowym sklepie jest dostępna także kontynuacja książki w postaci e-booka z kolejnymi przepisami, tym razem także z wykluczeniem glutenu i laktozy 🙂

Słodycze bez cukru, słodzików, glutenu i laktozy

Spróbuj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Join the Conversation

  1. Ja górną warstwę ciasta polecam zetrzeć na tarce o dużych oczkach. Ładniej wygląda i chyba lepiej się kroi. Jest blyskawiczne i bardzo dobre.

    1. Natalia Autor says:

      O, fajny patent! 🙂 Dziękuję! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij