Masło – sam tłuszcz, czy może jednak coś więcej? :)

577

Kochani, dziś kilku słów nt. masła, jednego z ulubionych bywalców w mojej kuchni! 🙂 Tradycyjne, znane od lat, moim zdaniem zasługuje na miano superfood, a zaraz wyjaśnię Wam dlaczego. Otóż wiele osób myśli o maśle w kategorii czystego tłuszczu i zerowych wartości odżywczych. To nieprawda! Masło jest doskonałym i zdrowym produktem spożywczym, który zasługuje na docenienie. Masło – sam tłuszcz, czy może jednak coś więcej? 🙂 Zapraszam do artykułu 🙂

masło

Co znajdziemy w maśle? Co czyni je tak wartościowym?

Witaminy

Masło stanowi ważne źródło witamin rozpuszczalnych w tłuszczach (A, D, E i K). Warto zaznaczyć, że masło jest także bogatym źródłem witaminy A, łatwo wchłanianej w jelicie. 100g masła zawiera 1000 mikrogramów witaminy A (włączając 15% karotenów), 2,4 mg witaminy E (alfa-tokoferolu), 7 mikrogramów witaminy K, 3 mikrogramy kwasu foliowego i śladowe ilości witamin z grupy B.

Składniki mineralne

Masło jest bogate w oligominerały zawarte w globulkach tłuszczu. Należy tutaj wymienić selen, cynk, chrom, miedź, mangan i jod. Ten pierwszy ma szczególne znaczenie dla zdrowia, ponieważ jest uznany za antyoksydant i czynnik antynowotworowy. Jako ciekawostkę warto zaznaczyć, że procentowo masło zawiera więcej selenu niż śledź lub kiełki zbóż, uznane za inne ważne źródła tego pierwiastka. W maśle znajdziemy także wapń, fosfor i potas.

Lecytyna

Która odgrywa rolę w metabolizmie cholesterolu i stanowi komponent mózgu.

Tłuszcz

Masło zawiera około 66% tłuszczów nasyconych i 30% jednonienasyconych. Tłuszcz masła składa się głównie z mieszaniny trójglicerydów. Warto zaznaczyć, że rodzaj kwasów tłuszczowych w nim zawartych zależy w dużym stopniu od pokarmu krów, z których powstaje masło. Warto zatem zawsze zwrócić uwagę na pochodzenie tego produktu i w miarę możliwości sięgać po produkty ekologiczne. W maśle wyprodukowanym z mleka krów hodowanych metodami naturalnymi, na szczególną uwagę zasługuje sprzężony kwas linolowy (CLA), który ma właściwości antynowotworowe.

Kwasy tłuszczowe omega-3

Masło zawiera około 1% kwasu alfa-linolenowego, lub więcej, w przypadku masła pochodzącego od krów pasących się zieloną trawą.

Glikosfingolipidy

Czyli kategoria tłuszczów chroniących nas przed infekcjami żołądkowo-jelitowymi, szczególnie dzieci i osoby starsze.

Cholesterol

Który jest konieczny m.in. dla prawidłowego funkcjonowania jelit i rozwoju systemu nerwowego.

Podsumowując

Sami widzicie, że masło to absolutnie wyjątkowy produkt spożywczy, który zasługuje na obecność w naszej kuchni. U mnie jest to podstawowy tłuszcz, zaraz obok oliwy z oliwek, masła klarowanego i oleju kokosowego. Właśnie z nich korzystam najczęściej. Jeśli jesteś Mamą i Twoje dziecko najczęściej właśnie sięga po pajdę chlebka z masełkiem, to teraz już wiesz, że to dla niego całkiem korzystne! 🙂 O tym, jakie jeszcze produkty zasługują na miano superfood szczególnie w diecie dzieci przeczytasz we wpisie tutaj. Zachęcam także do zapoznania się z moim e-bookiem z najlepszymi przepisami dla dzieci! 🙂

A z czym najlepiej smakuje masełko? Oczywiście z domowym pieczywem. Serdecznie polecam wypróbować mój domowy, prosty chlebek z płatkami owsianymi i chia.

Na podstawie:
Francesco Perugini Billi: “Jedz tłusto i bądź zdrowy”

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij