Hemochromatoza, czyli przeciążenie organizmu żelazem. Na co należy zwrócić uwagę komponując dietę?

103

Kochani, dziś mam dla Was bardzo ciekawy temat – dietoterapia w hemochromatozie. Moja nowa podopieczna zgłosiła się do mnie właśnie z tym schorzeniem, które jest tak naprawdę sytuacją odwrotną do znacznie częściej występującej anemii. Stwierdziłam, że jest to dobra okazja, aby stworzyć nowy wpis na bloga 🙂 Hemochromatoza, czyli przeciążenie organizmu żelazem. Na co należy zwrócić uwagę komponując dietę? Serdecznie zapraszam do artykułu.

Hemochromatoza – co to takiego?

Jest to choroba, w której dochodzi do zwiększonego wchłaniania żelaza w jelicie cienkim, co prowadzi do przeładowania żelazem, czyli nadmiernego gromadzenia żelaza w tkankach – szczególnie w wątrobie, trzustce, sercu, stawach i przysadce – powodującego uszkodzenie tych narządów. Hemochromatoza jest jedną z najczęściej występujących chorób genetycznych u ludzi rasy białej. Powikłaniem hemochromatozy może być np. marskość wątroby.

Wyróżniamy:

  • hemochromatozę pierwotną (dziedziczną) – jest ona wynikiem defektu genetycznego,
    który wywołuje nadmierne wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego.
  • hemochromatozę wtórną i mieszaną – to stany patologiczne w których diagnozuje się,
    inne niż mutacja genetyczna przyczynę nadmiernej zawartości żelaza w organizmie.

Jakie są podstawowe zalecenia żywieniowe w hemochromatozie?

  1. Przede wszystkim osoby cierpiące na hemochromatozę powinny zrezygnować ze spożywania alkoholu, ponieważ etanol nasila wchłanianie żelaza z przewodu pokarmowego.
  2. Aby zmniejszyć wchłanianie żelaza nie należy spożywać produktów bogatych w żelazo
  3. w jednym posiłku razem z produktami bogatymi w witaminę C. Czyli działanie zupełnie odwrotne niż w przypadku anemii.
  4. Osoby z hemochromatozą powinny unikać mięsa czerwonego i ogólnie produktów bogatych w żelazo (w tym m.in. wątróbka, polędwica wołowa i wieprzowa, wołowina, podroby, pasztety, drób, żółtka jaj).
  5. W diecie należy uwzględnić nabiał (sery, jogurty), ponieważ nadmiar wapnia hamuje wchłanianie żelaza.
  6. Do posiłków można pić kawę i herbatę. Napoje te zawierają polifenole wiążące żelazo i dzięki temu nawet w ponad 90% ograniczają biodostępność tego składnika z posiłku. Najlepiej jest zatem wypić je do posiłku lub zaraz po nim.
  7. Rezygnujemy z gotowania w żeliwnych patelniach i garnkach.

Jakie konkretne produkty warto ograniczyć?

Jak się pewnie domyślacie, w hemochromatozie należy ograniczyć te produkty, które są źródłem żelaza. Nie musimy z nich rezygnować całkowicie, bo jednak są niezwykle wartościowe dla naszego organizmu, ale należy rozsądnie i z umiarem wkomponować je w codzienne menu.

  • czerwone mięso: wołowina, polędwica wołowa i wieprzowa,
  • drób,
  • wędliny,
  • podroby,
  • pasztety,
  • żółtka jaj,
  • ryby,
  • mak,
  • nasiona dyni,
  • kiełki pszenicy, płatki pszenne,
  • płatki owsiane,
  • szpinak,
  • fasola,
  • groch,
  • orzechy,
  • suszone morele i śliwki,
  • soja,
  • ciemne pieczywo,
  • czekolada.

Podsumowując

Odpowiednia dieta w hemochromatozie jest bardzo ważny elementem wpływającym na stan zdrowia pacjenta. Warto zatem zastosować powyższe rady.

Na podstawie:

  • Sułek K., Hemochromatoza, https://podyplomie.pl/wiedza/wielka-interna/722,hemochromatoza, dostęp 26.04.2021.
  • Korzeniowska K., Cieślewicz A., Jabłecka A.: Zaburzenia gospodarki żelaza Część 1. Hemochromatoza, Farm Współ 2012; 5: 83-87.

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij