Dlaczego nie możesz schudnąć? Jakie są najczęstsze błędy podczas odchudzania

501

Dlaczego nie możesz schudnąć? Robisz wszystko według planu a jednak kilogramy nie uciekają? Wiele osób ufa pewnym mitom dietetycznym, które niestety zakorzeniły się na dobre. Często osoby takie są przekonane, że robią wszystko tak jak powinny, aby pozbyć się zbędnych kilogramów. Mimo to coś idzie nie tak i waga stoi w miejscu, lub co gorsza – idzie w górę. Jakie są zatem najczęstsze błędy popełniane przez osoby odchudzające się? Zapraszam do artykułu 🙂

dlaczego nie mogę schudnąć?
Najczęstsze błędy podczas odchudzania

Dlaczego nie możesz schudnąć? – sprawdź, czy któryś z tych popełnianych błędów dotyczy także Ciebie

1. Diety głodówkowe

Pierwszy, największy, najbardziej popularny błąd to spożywanie zbyt małej ilości kalorii. Niestety ludziom wydaje się, że aby schudnąć powinni jeść mniej. Ok, nie mam nic przeciwko, jeśli to „mniej” oznacza zejście o około 20% z całkowitego zapotrzebowania kalorycznego. Wtedy jak najbardziej, taki jadłospis sprawdzi się doskonale. Problem polega na tym, że wiele osób stosuje wręcz diety głodówkowe. Dostarczają one zaledwie 1000-1200 kcal/dzień, a czasem nawet i mniej, a to niestety prowadzi do zahamowania metabolizmu, efektu jojo i niedożywienia. Skoro organizm nie otrzyma odpowiedniej ilości kalorii, to przerzuci się na tzw. tryb oszczędnościowy. Wówczas każdy spożyty kęs będzie przekształcał w tkankę tłuszczową, jako zapas energii na „gorsze dni”. Kluczowym elementem podczas procesu odchudzania jest prawidłowe obliczenie zapotrzebowania kalorycznego danej osoby i bardzo indywidualne dopasowanie jadłospisu. Przestrzegam przed stosowanie gotowych diet odchudzających, które to rzekomo sprawdzą się u każdego. To nieprawda! Co gorsze, mogą spowodować wiele zaburzeń metabolicznych i hormonalnych. Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny! Każdy z nas ma inną budowę ciała, każdy z nas ma inny charakter pracy, inną aktywność fizyczną itd.. To wszystko należy wziąć pod uwagę ustalając kaloryczność jadłospisu.

2. Bazowanie tylko na aktywności fizycznej

Kolejna kwestia, to wdrożenie aktywności fizycznej, ale totalna obojętność w stosunku do zawartości talerza. Często ludzie myślą, że wystarczy więcej się ruszać i kilogramy same polecą w dół. Cóż stoi na przeszkodzie, aby przed treningiem zjeść całe opakowanie lodów czekoladowych, po nim dużą pizzę i wypić piwo? A no właśnie w ten sposób bardzo łatwo przeliczymy się z naszym systemem. Zobaczymy, że tak naprawdę nadwyżka kaloryczna jest tak ogromna, że zwyczajnie nie jesteśmy w stanie jej spalić na treningach. Oczywiście, pozostaje także wątpliwa kwestia wartości odżywczych spożywanych produktów. Pamiętajmy, że sukcesem w procesie odchudzania, jest zarówno odpowiednia, pełnowartościowa, zdrowa dieta (70%), jak i aktywność fizyczna (pozostałe 30%).

3. Niedobór składników odżywczych w diecie

Problemem osób odchudzających się jest także zwracanie uwagi na ilość przyjmowanych kalorii, ale pomijanie źródła ich pochodzenia. To znaczy, że jeśli ktoś powinien spożywać np. 1800 kcal/dzień, aby zgubić kilka kilogramów, to spożywa te kalorie ale z nieodpowiednich produktów spożywczych. Najczęściej są to fast foody, słodycze, produkty przetworzone, itd. To wszystko natomiast powinno wyglądać zupełnie inaczej. Mianowicie, dana osoba powinna spożywać 1800 kcal/dzień, ale z produktów gęstych odżywczo. Są to np.: zdrowe tłuszcze (awokado, oliwa z oliwek, orzechy), świeże warzywa i owoce, pełnotłusty nabiał, pełnoziarniste pieczywo itd. Pamiętajmy zatem, że kaloria kalorii nierówna! 🙂

4. Aktywność fizyczna za wszelką cenę

Kolejnym błędem popełnianym podczas odchudzania jest podejmowanie aktywności fizycznej za wszelką cenę. Nie wszystkie osoby faktycznie powinny uczęszczać np. do klubów fitness i kilka dni w tygodni ćwiczyć wieczorową porą. Szczególnie nie zalecam takiego rozwiązania pracownikom biurowym. Oni wcześniej przez 8h pracują w pozycji siedzącej w pomieszczeniu zamkniętym, a po pracy idą na siłownię, aby poćwiczyć. Niestety wówczas wydziela się u nich kortyzol. Jest to hormon stresu, który to w nadmiarze może przyczynić się do zahamowania spalania tkanki tłuszczowej. Osoby takie myślą, że aby schudnąć powinny ciężko ćwiczyć. Tymczasem o wiele bardziej przydałby im się spacer na świeżym powietrzu.

5. Pomijanie chorób współistniejących i stanów zapalnych w organizmie

Błędem podczas odchudzania jest także pomijanie innych współistniejących chorób i stanów zapalnych. Pamiętajmy, że wszelkie zaburzenia pracy tarczycy, insulinooporność, czy problemy jelitowe, zaburzają cały proces utraty tkanki tłuszczowej. Dlatego na samym początku zawsze należy sprawdzić, czy oprócz nadwagi, nie mamy także innego schorzenia. Wówczas, opracowany jadłospis musi być odpowiednio dostosowany.

6. Zła higiena snu

Bardzo często problemem jest także brak lub zła higiena snu. Tak naprawdę, aby zapewnić organizmowi prawidłową regenerację, powinniśmy sypiać 7-8h dziennie. Niestety, bardzo często poświęcamy na sen znacznie mniej czasu. Przed pójściem spać wpatrujemy się w ekran laptopa, telefonu lub telewizora. Nasz organizm błędnie odczytuje to jako aktywność dzienną i zamiast przygotować się do wyciszenia, następuje niepotrzebne wydzielanie kortyzolu. Upośledza się wydzielanie melatoniny odpowiedzialnej za zdrowy, spokojny sen.

Jak widać, jest wiele czynników, które mają znaczący wpływ na proces odchudzania. Pamiętajmy, że nie chodzi o samą redukcję kalorii, chodzi o całokształt, o holistyczne traktowanie naszego organizmu.

Jeśli Ty także masz problem z utratą zbędnych kilogramów, to serdecznie zapraszam Cię do indywidualnej współpracy. Zachęcam do zapoznania się z moją ofertą 🙂

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij