Niedociśnienie. Zalecenia żywieniowe i inne.

194

Dzisiaj kilka słów nt. niedociśnienia. Rzeczywiście, zdecydowanie częściej wiele osób boryka się z nadciśnieniem, ale ostatnio zgłosiła się do mnie pani ze zbyt niskim ciśnieniem. No i powstaje pytanie, czy w takim wypadku istnieją jakieś zalecenia inne niż farmakoterapia? Oczywiście! Niedociśnienie. Zalecenia żywieniowe i inne. Serdecznie zapraszam do krótkiego artykułu.

Czym jest niedociśnienie?

Niedociśnienie tętnicze, określane hipotensją lub hipotonią, jest postacią zaburzeń w układzie krążenia, których konsekwencją jest występowanie dolegliwości ze strony różnych narządów. Niedociśnienie tętnicze występuje, gdy u osoby dorosłej ciśnienie skurczowe spada poniżej 100-105 mmHg. Najczęstsze objawy niedociśnienia, to: zawroty głowy, osłabienie, omdlenia, czy problemy z widzeniem.

Zalecenia zdrowotne i żywieniowe przy niedociśnieniu

  1. Regularne posiłki: Spożywaj regularne, lekkie posiłki przez cały dzień, zamiast spożywać duże ilości jedzenia naraz. To pomaga w utrzymaniu stabilnego ciśnienia krwi.
  2. Wzrost spożycia płynów: Pij odpowiednią ilość wody, aby unikać odwodnienia. Niedobór płynów może prowadzić do obniżenia ciśnienia krwi.
  3. Unikanie alkoholu: Ogranicz lub unikaj spożywania alkoholu, ponieważ alkohol może powodować obniżenie ciśnienia krwi (działanie hipotoniczne).
  4. Produkty bogate w białko i żelazo: Włącz do diety pokarmy bogate w białko (np. mięso, jaja, orzechy) i żelazo (np. czerwone mięso, jajka, rośliny strączkowe). Te składniki odżywcze mogą pomóc w utrzymaniu energii i poprawie krążenia.
  5. Owoce i warzywa: Spożywaj dużo świeżych owoców i warzyw, ponieważ są one źródłem witamin i składników mineralnych, które wspierają ogólną kondycję zdrowotną.
  6. Ograniczenie kofeiny: Ogranicz spożycie kofeiny, ponieważ może ona wpływać na ciśnienie krwi. Unikaj napojów energetycznych i nadmiernego spożywania kawy.
  7. Umiarkowane spożycie soli: O ile w przypadku nadciśnienia tętniczego zaleca się ograniczenie soli, tak w przypadku niedociśnienia można ją spożywać w umiarkowanych ilościach. Według zaleceń WHO (Światowej Organizacji Zdrowia) powinniśmy spożywać nie więcej niż 5-6 g soli dziennie. W przypadku hipotonii możemy zwiększyć tę ilość do ok. 10 g/dzień. Przy czym trzeba podkreślić, że uwzględnienie wyższej zawartości soli w diecie nie oznacza przyzwolenia na żywność wysokoprzetworzoną, która jednocześnie bardzo często jest źródłem cukrów prostych, tłuszczów trans i nasyconych kwasów tłuszczowych. Zatem nie należy włączać do diety chipsów, słonych przekąsek (np. paluszków) i żywności typu fast-food, a raczej kiszonki, dobrej jakości wędliny, wędzone ryby, np. łosoś, czy sery typu feta i camembert.
  8. Aktywność fizyczna: Regularna umiarkowana aktywność fizyczna może pomóc w utrzymaniu zdrowego ciśnienia krwi. Zawsze jednak przed rozpoczęciem nowego programu aktywności fizycznej skonsultuj się z lekarzem.
  9. Unikaj długotrwałego stania: Jeśli możesz, usiądź lub połóż się, aby zminimalizować ryzyko omdlenia.
  10. Unikaj gorąca: Długotrwałe przebywanie w gorącym środowisku może powodować rozszerzenie naczyń krwionośnych, co dodatkowo obniża ciśnienie krwi. W przypadku gorąca unikaj długotrwałego pobytu w saunie czy gorącej kąpieli.
  11. Zwolnij tempo: Unikaj gwałtownych ruchów i zmian pozycji, zwłaszcza po dłuższym leżeniu lub siedzeniu.
  12. Leki: W niektórych przypadkach lekarz może zalecić leki, które pomagają zwiększyć ciśnienie krwi. Jednak zawsze przed rozpoczęciem lub zmianą leczenia należy skonsultować się z lekarzem.

Pamiętajmy, że niedociśnienie powinno zawsze zostać skonsultowane z lekarzem, aby ocenić przyczyny i dostosować odpowiednie leczenie. Może być ono objawem różnych stanów zdrowotnych, więc profesjonalna ocena jest kluczowa.

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij