Czy wiesz na czym smażyć?

35

Smażenie, to bez wątpienia nadal jedna z częściej wybieranych form obróbki termicznej przez wielu Polaków. Z punktu widzenia dietetyka, nie jest ona jednak zalecana i ja osobiście preferuję tzw. smażenio-duszenie. Czyli najpierw krótko przesmażany dany produkt (np. porcję mięsa), a następnie dolewamy wodę i dusimy. Tak jest o wiele zdrowiej! Tak naprawdę powinniśmy jednak jadać jak najczęściej produkty na surowo (przeróżne warzywa i owoce) lub poddawać je takim obróbkom, jak: gotowanie na parze, gotowanie tradycyjne w wodzie, pieczenie, czy duszenie. Jeśli jednak zdecydujemy się na smażenie, to warto wiedzieć, po jaki rodzaj tłuszczu wtedy sięgnąć. Czy wiesz na czym smażyć? Odpowiedź poznasz w tym wpisie 🙂

czy wiesz na czym smażyć?

Zwróć uwagę na wysokość temperatury dymienia

Każdy tłuszcz posiada indywidualną wysokość temperatury dymienia. Jest to moment, w którym pod wypływem wysokiej temperatury produkt zaczyna się palić, co prowadzi do wydzielania substancji rakotwórczych. Skutkuje to obniżeniem walorów zdrowotnych oraz pogorszeniem smaku potrawy. Do smażenia sięgajmy po takie tłuszcze, które posiadają wysoką temperaturę dymienia.

Z tłuszczów nasyconych wybierajmy:

– masło klarowane (masło pozbawione laktozy i kazeiny),

– smalec,

– olej kokosowy.

Z tłuszczów jednonienasyconych:

– olej ryżowy,

– oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia (do krótkiego smażenia lub tzw. smażenio-duszenia),

– olej rzepakowy.

Smażenie na maśle

Generalnie należy unikać smażenia na maśle. Masło ma niski punkt dymienia (około 135°C), czyli maksymalną temperaturę jaką może osiągnąć tłuszcz zanim zacznie się palić i niekorzystnie wpływać na smażone produkty. Wyjątek stanowi przygotowanie jajecznicy. Ta potrawa jest w zasadzie jedyną, którą możemy spożywać bezpiecznie po usmażeniu na maśle. Wynika to z tego, że białko jaj ścina się szybciej niż degradują się białka masła. Proces smażenia jest krótkotrwały i nie generuje szkodliwych dla zdrowia związków.

Oleje, które można używać tylko na zimno

Oleje wielonienasycone, takie jak: słonecznikowy, lniany, kukurydziany, sojowy, z orzechów włoskich, z pestek dyni itd., należy używać tylko na zimno. Pamiętajmy o ich wrażliwości na światło i przy zakupie zawsze zwracajmy uwagę na ich opakowanie – takie oleje powinny być w szklanej, ciemnej butelce.

Mam nadzieję, że ten krótki artykuł rozwieje Państwa wątpliwości dotyczące wyboru odpowiedniego rodzaju tłuszczu do smażenia. Namawiam jednak do korzystania z tej obróbki termicznej jak najrzadziej. A po inspiracje kulinarne na wiele pysznych potraw z piekarnika, czy gotowanych, zapraszam tutaj 🙂

Wypróbuj:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Close
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Close