Zdrowe oczy, czyli co warto mieć w swoim menu, aby dobrze widzieć?

101

Coraz więcej osób spędza godziny przed ekranem laptopa/telefonu/telewizora. Wiadomo, że najbardziej na tym cierpią nasze oczy. Czy możemy w jakiś sposób zadbać o swój wzrok pod kątem diety? Oczywiście, że tak! Zdrowe oczy, czyli co warto mieć w swoim menu, aby dobrze widzieć? Serdecznie zapraszam do krótkiego artykułu 🙂

Dieta dla zdrowych oczu

  1. Zadbaj przede wszystkim o obecność karotenoidów! W Twoim menu muszą pojawiać się różnokolorowe warzywa: żółte, zielone, czerwone, fioletowe i pomarańczowe. Marchewka, papryka i szpinak zawierają w sobie witaminę A, która uczestniczy w syntezie rodopsyny, czyli światłoczułego barwnika pochłaniającego promieniowanie świetlne i zapobiegającego zespołowi suchego oka.
    Warzywa (szczególnie papryka), to z kolei bogactwo witaminy C, która chroni np. przed jaskrą.
Gdzie znajdziemy witaminę C?

Warzywa to również bogactwo witaminy E. Jest ona silnym przeciwutleniaczem zapobiegającym zaćmie.

2. Kolejnymi istotnymi barwnikami z grupy karotenoidów, które znajdziemy w warzywach i owocach, ale także w jajkach, są luteina i zeaksantyna. Zmniejszają one ryzyko rozwoju zwyrodnienia plamki żółtej, zaćmy, zatorów i zakrzepów tętnicy gałki ocznej.

3. Bardzo ważna jest dbałość o obecność w diecie cynku. Jego niedobór w siatkówce oka może prowadzić do krótkowzroczności. Dobrym źródłem cynku jest mięso i ryby, a także ser, mleko i orzeszki ziemne.

4. Musimy także pamiętać o miedzi, która pomaga w utrzymaniu wiązań kolagenowych. Miedź znajdziemy w podrobach, roślinach strączkowych, orzechach i produktach pełnoziarnistych.

5. W naszej diecie nie może zabraknąć także zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3. Dzięki zmniejszeniu produkcji mediatorów stanu zapalnego ograniczają one nieprawidłowości w ukrwieniu oka. Kwasy omega- 3 znajdziemy w: tłustych rybach (łosoś, makrela, sardynki), siemieniu lnianym, nasionach chia, czy orzechach włoskich.

6. Istotne są także antocyjany, które obniżają kruchość naczyń włosowatych i przyspieszają regenerację barwnika odpowiedzialnego za prawidłowe widzenie. Znajdziemy je głównie w owocach o barwie czerwonej, niebieskiej (granatowej) i fioletowej, czyli np. w borówkach, śliwkach, bakłażanie, czerwonej kapuście, żurawinie, malinach czy truskawkach.

Niezależnie od tego, czy pracujecie biurowo przed komputerem, czy też nie, Wasza dieta powinna obfitować w wyżej wspomniane związki. Serdecznie zachęcam Was do przetestowania moich prostych diet gotowych, które ułatwią Wam codzienne gotowanie 🙂

Przeczytaj także:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Zapisz się do newslettera i odbierz

DARMOWY EBOOK

"Kalorie się liczą, ale Ty nie musisz ich liczyć..."

Nie wysyłam spamu!

Więcej informacji znajdziesz w mojej polityce prywatności.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij