Dlaczego rosół to najzdrowsza zupa świata?

1.1K

Rosół to znana każdemu z nas potrawa już od najmłodszych lat. Nasze babcie mawiały, że jest on dobry na wszystko. No i okazuje się, że miały rację! Pewnie nie tylko w tej kwestii…:) Zgodnie z definicją rosół to niezagęszczana zupa będąca wywarem mięsno-warzywnym. Przygotowuje się go najczęściej z drobiu, ewentualnie z wołowiny, czy baraniny. Sam wywar można zawekować lub zamrozić, a następnie wykorzystać jako bazę do przygotowania innej zupy. Dlaczego rosół to najzdrowsza zupa świata? O tym przeczytacie w poniższym artykule 🙂

Dlaczego rosół to najzdrowsza zupa świata?

Dlaczego rosół to najzdrowsza zupa świata? Poznaj jego właściwości.

  • rosół ma właściwości przeciwzapalne, rozgrzewające i stymulujące nasz układ odpornościowy,
  • domowy bulion łagodzi katar i kaszel, rozrzedzając śluz i ułatwiając jego wykrztuszanie; warto, aby szczególnie w okresie jesienno-zimowym rosół był obecny w naszym rodzinnym menu chociaż raz w tygodniu,
  • japońscy naukowcy odkryli, że rosół na mięsie z kury pomaga zapobiegać nadciśnieniu, a zawarty w nim kolagen (pochodzący głównie z nóżek) wspaniale wzmacnia stawy i przeciwdziała zwężaniu się tętnic (wywar zawiera kwas hialuronowy i chondroitynę, które wspomagają produkcję kolagenu i glukozaminę, która przynosi ulgę przy bolących stawach),
  • rosół to prawdziwe bogactwo witamin i składników mineralnych niezbędnych do budowy naszych kości; znajdziemy w nim żelazo, witaminy A i E, beta-karoten, potas, fosfor, wapń i magnez, a także pełnowartościowe białko,
  • rosół świetnie pomaga w trawieniu; zawarte w nim aminokwasy – prolina i glicyna zwiększają wchłanianie składników odżywczych i redukują takie przypadłości jak wzdęcia, gazy czy bóle brzucha,
  • uważa się, że prolina posiada zdolność do cofania złogów miażdżycowych, choć wiadomo, że tutaj należy skupić się na ogólnej zmianie stylu życia, a nie tylko bazować na wywarze z kości i jego prozdrowotnych właściwościach,
  • spożywając rosół możemy zredukować objawy alergii i przypadłości związane z chorobami autoimmunologicznymi, które mają związek ze zwiększoną przepuszczalnością jelit; zatem w diecie u osób cierpiących np. na Hashimoto rosół powinien gościć bardzo często;
  • warto zaznaczyć, że kolagen z kości zwierzęcych będących bazą dobrego wywaru wpływa na jędrność skóry, czyli odmładza, a to powinno ucieszyć wszystkie panie,
  • zdaniem kanadyjskich uczonych rosół przyczynia się także do wzrostu serotoniny we krwi, poprawiając samopoczucie.

Cysteina – co to takiego?

Skoro piszemy o zdrowotnych właściwościach rosołu, to warto wspomnieć, że za tym wszystkim stoi cysteina. Jest to aminokwas, który hamuje migrację białych ciałek krwi biorących udział w walce z różnego rodzaju zapaleniami. Cysteina jest odpowiedzialna za utrzymywanie prawidłowego stężenia poziomu cukru we krwi i wpływa na procesy syntezy kolagenu. Pomaga także w detoksykacji naszego organizmu podczas zatruć – między innymi lekami czy alkoholem. Jest też jednym ze składników potrzebnych przy syntezie glutationu – silnego przeciwutleniacza.

Jak gotować rosół by wydobyć cysteinę?

Cysteina wytwarza się podczas gotowania drobiu ale jej lecznicze właściwości zachowują się tylko przy niewielkiej obecności soli. Dlatego tak ważne jest, by zrezygnować w kuchni (nie tylko podczas gotowania rosołu) z takich przypraw jak popularne maggi czy kucharek. Dostarczają one zbyt dużo soli, która nie tylko zatrzymuje wchłanianie składników odżywczych ale także przyczynia się do zatrzymywania wody w organizmie. Namawiam do używania w kuchni suszonych ziół i przypraw, a do przygotowania dobrego rosołu oczywiście także liść laurowy, pieprz, ziele angielskie, lubczyk i pietruszka.

Receptura na dobry rosół

Aby przygotować dobry rosół to oczywiście musimy wykorzystać dobrej jakości mięso z zaufanego źródła. Ja zwykle wykorzystuję kawałek drobiu i wołowiny. Ważne, aby gotować rosół minimum przez kilka godzin, dzięki temu nasz wywar będzie bardzo esencjonalny i wartościowy. Nie każdy o tym wie, ale bardzo ważne jest, aby gotować rosół z dodatkiem jakiegoś kwasu (np. octu jabłkowego lub soku z cytryny), który pomaga wydobyć składniki mineralne z kości zwierzęcych. Wystarczy kilka kropli i gotowe! 🙂 No i oczywiście pamiętajmy o warzywach. Marchew, pietruszka, seler i por to podstawa! Za sprawą włoszczyzny zupa dostaje jeszcze więcej wspaniałych składników odżywczych. Smak rosołu możemy również podkręcić dodając do niego imbir, łodygi selera naciowego, czy przypaloną cebulę.

A czy Wy lubicie rosół? Jak często gości on w Waszych domach? A może macie jakieś swoje sekretne sposoby na wydobycie wspaniałego smaku tego wywaru? Pochwalcie się w komentarzu 🙂

Przeczytaj takze:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Join the Conversation

  1. Magdalena says:

    Suszone grzyby – świetnie podkręcają smaczek 😉

    1. Natalia Autor says:

      Świetny pomysł! Następnym razem na pewno wypróbuję 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij