Zasada 6U kluczem do zdrowia!


Pytacie, co robić aby być zdrowym i cieszyć się smukłą sylwetką? Odpowiedź jest prosta – żyć według zasady 6U 🙂

Pomyślałam, że najłatwiej będzie mi wyjaśnić Wam założenia zdrowego odżywiania na podstawie tzw. zasady 6U, którą opracował prof. dr hab. Stanisław Berger, założyciel Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w SGGW. Zapraszam do lektury i do wdrożenia poniższych zaleceń w Wasze życie 🙂 Warto!

1. UROZMAICENIE

Dieta nie może być monotonna! To znaczy nie możemy każdego dnia na śniadanie jeść pieczywa z białym serkiem, a na obiad makaronu. Nie, nie, nie! Skoro musimy dostarczyć naszemu organizmowi różnych witamin i składników odżywczych, to wiadomo, że powinniśmy spożywać różne produkty spożywcze. Różne ale zdrowe, to jest bardzo ważne! Zatem niech na naszych talerzach goszczą kolorowe warzywa, owoce, kasze, nabiał, makarony, dosłownie wszystko, co zdrowe i nieprzetworzone! Nie chodzi mi o to, abyście jednego dnia zjadali Marsa, a innym razem Snickersa 😉 Myślę, że wiecie, o co mi chodzi 🙂

2. UMIARKOWANIE

W zdrowej diecie również można pozwolić sobie na małe grzeszki typu kawałek ciasta, czy pizza. Ważne, aby występowały one od czasu do czasu! Jedząc coś niezdrowego, starajcie się czerpać z tego maximum przyjemności 🙂

3. UREGULOWANIE

Musimy zwracać uwagę na pory spożywania posiłków. Wszystko po to, aby stale dostarczać organizmowi energii oraz zapobiec odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Czy każda z nas musi jeść 5 posiłków dziennie? Nie jest to konieczne. Oczywiście jest to dość wygodny schemat, bo wystarczy oprócz trzech głównych posiłków (śniadanie, obiad i kolacja) wprowadzić dwie przekąski. Jednak każda z nas prowadzi inny tryb życia i niektórym wystarczą trzy główne, większe posiłki, innym z kolei cztery, a jeszcze inni będą potrzebować ich aż sześć. Każde rozwiązanie jest właściwe o ile nie odczuwacie napadów głodu! Najważniejsze jest to, abyście potrafili wsłuchać się w swój organizm i dostosować ilość oraz pory spożywania posiłków pod własne potrzeby. Zwróćcie także uwagę na regularne nawadnianie organizmu wodą mineralną, około 1,5-2l każdego dnia lub więcej, jeśli uprawiacie sport.

4. UPRAWIANIE

Chodzi oczywiście o aktywność fizyczną! Wystarczy zwykły spacer! Lepsze to, niż przyklejenie się do kanapy na cały dzień 🙂 Nie każdy z nas musi być zawodowym sportowcem, ale warto wdrażać choćby najmniejszą aktywność fizyczną w swój plan dnia. Mieszkasz w bloku? Wybierz schody zamiast windy. Zacznij dzień od porannej gimnastyki, 5-10 minut na pewno uda Ci się wygospodarować! 🙂 Niech aktywność fizyczna towarzyszy Wam każdego dnia!

5. UNIKANIE

Rezygnujmy z fast foodów, dań gotowych, słodyczy. Generalnie ze wszystkiego, co nie odżywia naszego organizmu a jedynie go zaśmieca!

6. UŚMIECH

Nie samym jedzeniem człowiek żyje 🙂 Bądźmy radośni i cieszmy się życiem. Śmiech to zdrowie! 🙂 Do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, a tym samym do właściwego metabolizmu, bardzo ważna jest uregulowana gospodarka hormonalna. A w tym z pewnością pomogą nam endorfiny wydzielane w chwilach radości 🙂

 

To tyle, jeśli chodzi o zasadę 6U. Zachęcam do skorzystania z niej w Waszym codziennym życiu! 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *