Dlaczego nie mogę schudnąć?


Dlaczego nie mogę schudnąć? – to pytanie zadaje sobie wiele osób. Każda z nich ufa pewnym mitom dietetycznym, które niestety zakorzeniły się na dobre. Często osoby takie są przekonane, że robią wszystko tak jak powinny, aby pozbyć się zbędnych kilogramów, a mimo to coś idzie nie tak i waga stoi w miejscu, lub co gorsza – idzie w górę. Jakie są zatem najczęstsze błędy popełniane przez osoby odchudzające się?

 

 

  1. Pierwszy, największy, najbardziej popularny błąd to spożywanie zbyt małej ilości kalorii. Niestety ludziom wydaje się, że aby schudnąć powinni jeść mniej. Ok, nie mam nic przeciwko, jeśli to „mniej” oznacza zejście o około 20% z całkowitego zapotrzebowania kalorycznego. Wtedy jak najbardziej, taki jadłospis sprawdzi się doskonale. Problem polega na tym, że takie osoby najczęściej stosują wręcz diety głodówkowe, które dostarczają zaledwie 1000-1200 kcal/dziennie, a czasem nawet i mniej, a to niestety prowadzi do zahamowania metabolizmu, efektu jojo
    i niedożywienia. Skoro organizm nie otrzyma odpowiedniej ilości kalorii, to przerzuci się na tzw. tryb oszczędnościowy i każdy spożyty kęs będzie przekształcał w tkankę tłuszczową, jako zapas energii na „gorsze dni”. Kluczowym elementem podczas procesu odchudzania jest prawidłowe obliczenie zapotrzebowania kalorycznego danej osoby i bardzo indywidualne dopasowanie jadłospisu. Przestrzegam przed stosowanie gotowych diet odchudzających, które to rzekomo sprawdzą się u każdego. To nieprawda! Co gorsze, mogą spowodować wiele zaburzeń metabolicznych i hormonalnych. Pamiętajmy, że każdy z nas jest inny, każdy z nas ma inną budowę ciała, każdy z nas ma inny charakter pracy, inną aktywność fizyczną itd., a to wszystko należy wziąć pod uwagę ustalając kaloryczność jadłospisu!
  2. Kolejna kwestia, to wdrożenie aktywności fizycznej, ale totalna obojętność w stosunku do zawartości talerza. Często ludzie myślą, że wystarczy więcej się ruszać i kilogramy same polecą
    w dół. A skoro tak, to cóż stoi na przeszkodzie, aby przed treningiem zjeść całe opakowanie lodów czekoladowych, po nim dużą pizzę, a wieczorem wyjść z kumplami na piwo i hamburgery? A no właśnie w ten sposób bardzo łatwo przeliczymy się z naszym systemem i zobaczymy, że tak naprawdę nadwyżka kaloryczna, jaką spożywamy jest tak ogromna, że zwyczajnie nie jesteśmy
    w stanie jej spalić na treningach. Oczywiście, pozostaje także wątpliwa kwestia wartości odżywczych spożywanych produktów. Pamiętajmy, że sukcesem w procesie odchudzania, jest zarówno odpowiednia, pełnowartościowa, zdrowa dieta (i tu artykuły naukowe podają, że aż w 70% przyczynia się ona do osiągnięcia sukcesu), jak i aktywność fizyczna (pozostałe 30%).
  3. Problemem osób odchudzających się jest także zwracanie uwagi na ilość przyjmowanych kalorii, ale pomijanie źródła ich pochodzenia. To znaczy, że jeśli ktoś powinien spożywać np. 1800 kcal/dzień, aby zgubić kilka kilogramów, to spożywa te kalorie ale z nieodpowiednich produktów spożywczych, jak np. fast food, słodycze, produkty wysokoprzetworzone, itd. To wszystko natomiast powinno wyglądać zupełnie inaczej, mianowicie, dana osoba powinna spożywać 1800 kcal/dzień, ale z produktów gęsto odżywczych, czyli np.: zdrowe tłuszcze (awokado, oliwa z oliwek, orzechy), świeże warzywa i owoce, pełnotłusty nabiał, pełnoziarniste pieczywo itd. Pamiętajmy zatem, że kaloria kalorii nierówna! 🙂
  4. Kolejnym błędem popełnianym podczas odchudzania jest podejmowanie aktywności fizycznej za wszelką cenę. To znaczy, że nie wszystkie osoby faktycznie powinny uczęszczać np. do klubów fitness i kilka dni w tygodni ćwiczyć wieczorową porą. Szczególnie nie zalecam takiego rozwiązania pracownikom biurowym, którzy wcześniej przez 8h pracują w pozycji siedzącej
    w pomieszczeniu zamkniętym, a po pracy idą na siłownię, aby poćwiczyć. Niestety wówczas wydziela się u nich kortyzol, czyli hormon stresu, który to w nadmiarze może przyczynić się do zahamowania spalania tkanki tłuszczowej. Osoby takie myślą, że aby schudnąć powinny ciężko ćwiczyć, a tymczasem o wiele bardziej przydałby im się spacer na świeżym powietrzu.
  5. Błędem podczas odchudzania jest także pomijanie innych współistniejących chorób i stanów zapalnych. Pamiętajmy, że wszelkie zaburzenia pracy tarczycy, insulinooporność, czy problemy jelitowe, zaburzają cały proces utraty tkanki tłuszczowej i dlatego na samym początku zawsze należy sprawdzić, czy oprócz nadwagi, nie mamy także innego schorzenia. Wówczas, opracowany jadłospis musi być odpowiednio dostosowany.
  6. Bardzo często problemem jest także brak lub zła higiena snu. Tak naprawdę, aby zapewnić organizmowi prawidłową regenerację, powinniśmy sypiać 7-8h dziennie. Niestety, bardzo często poświęcamy na sen znacznie mniej czasu, a co więcej przed pójściem spać wpatrujemy się w ekran laptopa lub telewizora. Nasz organizm błędnie odczytuje to jako aktywność dzienną i zamiast przygotować się do wyciszenia, następuje niepotrzebne wydzielanie kortyzolu i upośledza się wydzielanie melatoniny odpowiedzialnej za zdrowy, spokojny sen.

Jak widać, jest wiele czynników, które mają znaczący wpływ na proces odchudzania. Pamiętajmy, że nie chodzi o samą redukcję kalorii, chodzi o całokształt, o holistyczne traktowanie naszego organizmu.

 

Pozdrawiam,
Natalia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *