Zasada 6U kluczem do zdrowia!

161

Pytacie, co robić aby być zdrowym i cieszyć się smukłą sylwetką? Odpowiedź jest prosta – zasada 6U kluczem do zdrowia! Pomyślałam, że najłatwiej będzie mi wyjaśnić Wam założenia zdrowego odżywiania na podstawie tzw. zasady 6U, którą opracował prof. dr hab. Stanisław Berger, założyciel Wydziału Nauk o Żywieniu Człowieka i Konsumpcji w SGGW. Zapraszam do lektury i do wdrożenia poniższych zaleceń w Wasze życie 🙂 Warto!

1. UROZMAICENIE

Dieta nie może być monotonna. To znaczy nie możemy każdego dnia na śniadanie jeść pieczywa z białym serkiem, a na obiad makaronu (choć przeglądając dzienniczki żywieniowe moich podopiecznych, niestety dużo osób tak właśnie się odżywia). Nie, nie, nie! Skoro musimy dostarczyć naszemu organizmowi różnych witamin i składników odżywczych, to wiadomo, że powinniśmy spożywać różne produkty spożywcze. Różne ale zdrowe, to jest bardzo ważne! Zatem niech na naszych talerzach goszczą kolorowe warzywa, owoce, kasze, nabiał, makarony, dosłownie wszystko, co zdrowe i nieprzetworzone! Nie chodzi mi o to, abyście jednego dnia zjadali Marsa, a innym razem Snickersa… Myślę, że wiecie, o co mi chodzi 🙂

2. UMIARKOWANIE

W zdrowej diecie również można pozwolić sobie na małe grzeszki typu kawałek ciasta, czy pizza. Ważne, aby występowały one od czasu do czasu. Jedząc coś niezdrowego, starajcie się czerpać z tego maximum przyjemności 🙂

3. UREGULOWANIE

Warto zwracać uwagę na pory spożywania posiłków. Wszystko po to, aby dostarczać organizmowi potrzebnej energii oraz zapobiec odkładaniu się tkanki tłuszczowej. Dzięki regularności, zapobiegniemy także napadom wilczego apetytu na wszystko dookoła 🙂 Czy każdy z nas musi jeść 5 posiłków dziennie? Oczywiście, że nie! Osobiście uważam, że częste jedzenie, to niepotrzebne zaśmiecanie organizmu. Jestem za tym, aby jeść rzadko ale odpowiednio zbilansowane posiłki. Ważne są przerwy między posiłkami, a bycie głodnym jest tak naprawdę pożądane w kontekście zachowania zdrowia! Jako dietetyk najczęściej rozpisuję jadłospisy na 3-4 posiłki dziennie i uważam, że dla większości osób jest to najbardziej optymalne rozwiązanie. Najważniejsze jest to, abyście potrafili wsłuchać się w swój organizm i dostosować ilość oraz pory spożywania posiłków pod własne potrzeby. Zwróćcie także uwagę na regularne nawadnianie organizmu wodą mineralną, około 1,5-2l każdego dnia lub więcej, jeśli uprawiacie sport.

4. UPRAWIANIE

Chodzi oczywiście o aktywność fizyczną! Wystarczy zwykły spacer. Lepsze to, niż przyklejenie się do kanapy na cały dzień 🙂 Nie każdy z nas musi być zawodowym sportowcem, ale warto wdrażać choćby najmniejszą aktywność fizyczną w swój plan dnia. Mieszkasz w bloku? Wybierz schody zamiast windy. Zacznij dzień od porannej gimnastyki, 5-10 minut na pewno uda Ci się wygospodarować 🙂 Niech aktywność fizyczna towarzyszy Wam każdego dnia!

5. UNIKANIE

Rezygnujmy z fast foodów, dań gotowych, słodyczy. Generalnie ze wszystkiego, co nie odżywia naszego organizmu a jedynie go zaśmieca!

6. UŚMIECH

Nie samym jedzeniem człowiek żyje. Bądźmy radośni i cieszmy się życiem. Śmiech to zdrowie! 🙂 Do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu, a tym samym do właściwego metabolizmu, bardzo ważna jest uregulowana gospodarka hormonalna. A w tym z pewnością pomogą nam endorfiny wydzielane w chwilach radości 🙂

To tyle, jeśli chodzi o zasadę 6U. Mam nadzieję, że zagości ona na stałe w Waszym codziennym życiu! 🙂

Zachęcam Cię także do wypróbowania pysznych i zdrowych przepisów, które pomogą Ci cieszyć się zdrowiem i smukłą sylwetką:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij