Wewnętrzna motywacja jest ważna!


Czy aby schudnąć, wystarczy zastosować odpowiednio dobrany plan żywieniowy? Oczywiście, że nie! Otóż aby zagwarantować pełen i przede wszystkim długoterminowy sukces, musimy się do niego psychicznie przygotować!

Dlaczego tak wiele osób ma trudności z odchudzaniem?

Niełatwo jest schudnąć, a jeszcze trudniej utrzymać stałą masę ciała: naukowcy z Brown Medical School w USA wyliczyli, że co trzecia osoba odzyskuje stracone kilogramy w ciągu następnego roku. Ta „odporność” na odchudzanie powstała w toku ewolucji po to, by chronić nasz gatunek przed skutkami głodu. Dziś, gdy jedzenia nie zdobywa się już w pocie czoła i z narażeniem życia, gromadzone przez nasz organizm rezerwy energii „na czarną godzinę” stają się niepotrzebne i szkodliwe dla zdrowia. Za tycie odpowiada nie tylko przejadanie się oraz zamiłowanie do tego, co tłuste i słodkie, winny jest też stres, bezruch i niedostatek snu. Istotne są również czynniki emocjonalne!

Jak zatem pomóc sobie z odchudzaniem pod względem psychologicznym? Oto 11 sposobów na zwiększenie swojej szansy na sukces! 🙂

1. PRACUJ NAD MOTYWACJĄ

Roztropnie wyznaczaj cele! Zwiększysz swoje szanse na przestrzeganie diety, gdy nie będziesz skupiać się jedynie na swym wyglądzie. Atrakcyjne ciało cieszy i dodaje pewności siebie, ale największa korzyść z pozbywania się zbędnych kilogramów polega na tym, że szybko i pozytywnie wpływa to na zdrowie, formę i samopoczucie!
Nie popadaj jednak w przesadę planując liczbę kilogramów do stracenia, bo zbyt ambitne zamierzenia odbiją się fatalnie na twoim zdrowiu fizycznym i psychicznym – o ile w ogóle uda ci się je zrealizować. Na początek postaw sobie skromny, a przez to bardziej realny cel, np. utratę 10% nadwagi. Już tyle zmniejsza ryzyko rozwinięcia się związanych z nią dolegliwości i wyraźnie poprawia nastrój! Następnie przystąp do drugiego etapu, np. gubienia kolejnych 10% nadmiernej masy ciała. I tak dalej…

2. UNIKAJ „WYZWALACZY” APETYTU

Zastanów się, jakie produkty sprawiają, że tracisz kontrolę przy jedzeniu? Najczęściej są to obfitujące w łatwo przyswajalne cukry słodycze oraz produkty i dania zawierające węglowodany w kombinacji z białkiem (np. hamburgery, pierogi). Te pierwsze błyskawicznie podnoszą, a potem szybko obniżają poziom cukru we krwi, co wzbudza uczucie głodu, te drugie z kolei pobudzają w mózgu produkcję serotoniny wyzwalającej uczucie błogostanu. Najlepiej będzie, jeśli zaczniesz unikać tego rodzaju produktów. Zwróć też uwagę, czy zasiadając do stołu nie ulegasz presji otoczenia, ponieważ robią to wszyscy wokół, albo „z uprzejmości”, np. aby nie urazić osoby, która posiłek przygotowała.

3. ĆWICZ SILNĄ WOLĘ

Trudności z dyscypliną w stosowaniu jadłospisu pomoże ci przełamać wizualizacja. Naukowcy stwierdzili, że wyobrażanie sobie określonych czynności uaktywnia te same obszary mózgu co rzeczywiste ich wykonywanie. Dlatego twórz w myślach scenki ukazujące np. jak przechodzisz obojętnie obok pobliskiej cukierni. Później zaaranżowane w myślach sytuacje powtarzaj w rzeczywistości.

 

4. NIE ZAJADAJ EMOCJI

Z badań przeprowadzonych przez naukowców z University of Pennsylvania wynika, że prawie 100% młodych kobiet (i niemal 70% młodych mężczyzn) odczuwa niepohamowany pociąg do pewnych produktów spożywczych (ang. food cravings) – i mu ulega. Pobudza to w mózgu obszar zwany układem nagrody, a gdy sytuacja się powtarza, prowadzi to do uzależnienia. To właśnie sprawia, że dla wielu osób jedzenie jest przyjemnością i rozrywką, oddala też negatywne emocje, takie jak nuda, niepokój, przygnębienie, czy lęk. Zanim zaczniesz zajadać smutki, lepiej wybierz się na spacer! 🙂

5. SZUKAJ WSPARCIA

Będzie ci łatwiej chudnąć, gdy znajdziesz kogoś, któ w trudnych chwilach wesprze cię radą, wykaże zrozumienie, czy choćby cię wysłucha. Jeśli brakuje takich osób wśród twoich bliskich lub znajomych, pamiętaj, że Twój dietetyk zawsze służy pomocą!

6. UROZMAICAJ SWOJE MENU

Restrykcyjny jadłospis nie tylko jest monotonny, grozi też niedoborami składników pokarmowych, co musi odbić się na samopoczuciu. Tylko urozmaicona i dobrze zbilansowana dieta jest bezpieczna dla zdrowia, a przy tym nie odbiera ochoty, by ją stosować.

7. WYSTRZEGAJ SIĘ GŁODU

Głodzenie się sprawia, że organizm ma coraz większą skłonność do magazynowania zapasów energii w postaci tkanki tłuszczowej. Restrykcyjne niskoenergetyczne diety, wychodzenie z domu bez śniadania, wydłużanie czasu między posiłkami lub zastępowanie ich przekąskami o wysokim indeksie glikemicznym – wszystko to niesłychanie utrudnia pozbycie się nadwagi i utrzymanie szczupłej sylwetki.

8. WZBUDŹ W SOBIE AKCEPTACJĘ

Życzliwy stosunek do własnej osoby pomaga wytrwać na diecie. Zmniejsza też ryzyko ujawnienia się zaburzeń odżywiania, takich jak anoreksja, bulimia, ortoreksja, czy permareksja. Postaraj się więc utrzymać prawidłowe relacje emocjonalne z jedzeniem!

9. POLUB SIEBIE

Naturalne predyspozycje do bycia modelką (określony wzrost i typ sylwetki) ma tylko ułamek procenta całej ludzkiej populacji. Poza tym, kanony piękna i mody bardzo szybko się zmieniają i to, co podobało się wczoraj, jutro wzbudzi uśmiech politowania. Dbaj o siebie i pozostań przy tym sobą!

10. CZERP PRZYJEMNOŚĆ Z JEDZENIA

Nie traktuj go jako wroga swej sylwetki. Naucz się komponować swoją dietę tak, by twe posiłki były nie tylko zdrowe, ale i smaczne. Nie spiesz się przy jedzeniu i ciesz się nim, najlepiej w miłym towarzystwie!

11. ZAUFAJ SOBIE

Schudniesz, gdy uwierzysz, że dasz radę! Jeśli podejmowane wcześniej próby zgubienia zbędnych kilogramów nie powiodły się, prawdopodobnie odczuwasz lęk przed porażką. Tym razem, podążając po raz kolejny do celu, załóż z góry, że czasem potkniesz się. Mimo wszystko, skupiaj się na osiągnięciach, bo to one poprowadzą cię do wygranej!

 

PAMIĘTAJ! SCHUDNIESZ, JEŚLI UWIERZYSZ, ŻE DASZ RADĘ! MAŁYMI KROCZKAMI RAZ NA ZAWSZE OSIĄGNIESZ SUKCES!

 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *