Goitrogeny w chorobie Hashimoto

530

Okazuje się, że wiele pokarmów powszechnie uważanych za zdrowe, niestety może mieć negatywny wpływ na pracę tarczycy. Niektóre z nich mogą hamować jej pracę i przyczyniać się do niedoczynności tarczycy. Pokarmy te zawierają substancje antytarczyczne zwane goitrogenami. Goitrogeny zakłócają wchłanianie jodu oraz produkcję i funkcje hormonu tarczycy, a ponadto mogą także spowodować powstanie wola. Wole wywołane toksynami z pokarmów nazywamy wolem toksycznym. Osoby zmagające się z Hashimoto powinny zwrócić szczególne uwagę na goitrogeny zawarte w żywności.

Gdzie znajdziemy goitrogeny?

Wszystkie rośliny z rodziny krzyżowych (kapustowate) zawierają goitrogeny. Należą do nich:

  • kapusta,
  • kalafior,
  • brukselka,
  • brokuła,
  • rzepa,
  • kalarepa,
  • jarmuż,
  • rzodkiewka,
  • chrzan.

Także rośliny strączkowe zawierają goitrogeny. Są to:

  • soja,
  • zielony groszek,
  • soczewica,
  • fasola.

Substancje goitrogeniczne znajdziemy także w:

  • rzepaku,
  • siemieniu lnianym.

Czy w takim razie mając problemy z tarczycą, należy unikać tych wszystkich produktów?

Na szczęście większość goitrogenów jest wrażliwa na wysoką temperaturę i ulega neutralizacji podczas gotowania. Także proces fermentacji obniża aktywność goitrogeniczną. W czasie gotowania lub fermentacji toksyny goitrogeniczne ulegają znacznemu zmniejszeniu lub wręcz całkowitej eliminacji i stają się bezpieczne do spożycia.

Nasiona roślin strączkowych

Ze wszystkich pokarmów goitrogenicznych, to właśnie one stanowią największe zagrożenie. Substancje antytarczyczne zawarte w soi nie ulegają zniszczeniu podczas gotowania. Naukowcy udowodnili, że proteiny sojowe (izoflawony) hamują zdolność tarczycy do wytwarzania hormonów. Proteiny sojowe połączono nawet z autoimmunologiczną chorobą tarczycy. Niestety izoflawony znajdziemy w wielu produktach spożywczych, wystarczy poczytać etykiety np. zakupionych wędlin.

Warto wiedzieć, że wiele pozornie zdrowych produktów może nam szkodzić. Dlatego jeśli chcesz mieć pewność, że odżywiasz się prawidłowo i nie szkodzisz swojemu organizmowi, skonsultuj się z doświadczonym dietetykiem 🙂

 

Nie wiesz, co jeść mając Hashimoto? Mam dla Ciebie kilka pysznych propozycji niezawierających kłopotliwych goitrogenów. Spróbuj 🙂

  1. Makaron z cukinią i kurczakiem w sosie curry
  2. Gryczotto z pieczarkami
  3. Soczewica w sosie pomidorowym z marchewką

 

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.

Zamknij
natka-pietruszki.pl © Copyright 2021. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Zamknij