Generic selectors
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tutułach
Szukaj w treści

Wpływ diety na trądzik – co jeść, a czego unikać

Wpływ diety na trądzik

Wiele młodych osób boryka się z trądzikiem. Również w swojej praktyce dietetycznej prowadzę takich pacjentów i z powodzeniem doprowadzamy stan cery do normalności 🙂 Dziś chcę napisać kilka słów o tym, jaki jest wpływ diety na trądzik. A może być on fatalny i nasilać objawy, albo zbawienny i goić powstałe zmiany trądzikowe. Wszystko zależy od tego, jakie produkty żywnościowe wylądują na naszych talerzach. Ten temat jest mi bardzo bliski, bo sama będąc nastolatką miałam ogromne problemy z cerą. Niestety nie trafiłam na swojej drodze na nikogo, kto choć raz by wspomniał, że to właśnie przez moje fatalne odżywianie się, trądzik się nasila. Lekarze i dermatolodzy przepisywali mi za to mnóstwo antybiotyków, po których poprawa stanu cery była chwilowa, a skutki w postaci naruszonej mikroflory jelitowej niestety długotrwałe.

Wpływ diety na trądzik

Czym jest trądzik pospolity?

Jest on powszechnie występującą chorobą zapalną skóry.  Dotyka najczęściej młodzież, związane jest to z nadmierną aktywnością hormonalną w tym okresie. Jednak nie zawsze tak jest, u osób dorosłych także mogą występować problemy skórne.

Jakie są główne przyczyny trądziku?

  • nadmierne wydzielanie łoju,
  • przerost bakterii P.acnes,
  • zaburzenia hormonalne,
  • stan zapalny,
  • czynniki środowiskowe takie jak: warunki klimatyczne, dieta, palenie tytoniu.

Leczenie trądziku

W leczeniu trądziku duże znaczenie ma właściwie dobrana terapia oraz odpowiednia pielęgnacja skóry i odżywianie. Głównym celem leczenia jest zapobieganie występowania nadmiernego rogowacenia skóry, zmniejszenie łojotoku oraz zahamowanie rozwoju bakterii Propionibacterium acnes.  

Dieta przy problemach skórnych powinna być odpowiednio zbilansowana, dostarczać niezbędnych składników odżywczych, mineralnych i witamin oraz wykluczać produkty, które mają wpływ na rozwój tej choroby. Powinna przede wszystkim bazować na posiłkach niskoprzetworzonych i nie powodujących stanów zapalnych w organizmie. Natomiast unikać należy słodyczy, cukru (także miodu), słodzonych napojów gazowanych i niegazowanych (zarówno z alkoholem jak i bez), żywności typu fast food, chipsów i innych słonych przekąsek.

Jakie produkty mogą nasilać trądzik?

  1. Produkty z wysokim indeksem glikemicznym
    Indeks glikemiczny (IG) jest to wskaźnik, który obrazuje szybkość wzrostu cukru we krwi po spożyciu 50g węglowodanów, w porównaniu do stężenia cukru we krwi po spożyciu 50g czystej glukozy. Produkty spożywcze klasyfikuje się na te o niskim IG (poniżej 55), średnim IG (55-70), wysokim IG (powyżej 70).

    Badania pokazują,  że wysoki indeks glikemiczny może przyczyniać się do wzrostu częstości występowania trądziku.  Pożywienie o wysokim indeksie glikemicznym powoduje wzrost produkcji insulinoopornego czynnika IGF-1, który zwiększa ilość androgenów, prowadząc do wzmożonego wydzielania łoju. Zasadne jest wyeliminowanie z diety produktów oczyszczonych, soków, słodzonych napojów oraz słodyczy.
  2. Mleko i produkty mleczne
    Z wielu badań naukowych wynika, że nadmierna obecność tych produktów w diecie może nasilać trądzik. Spożycie mleka podnosi poziom insuliny oraz wzrost czynnika IGF-1 powodując opisany wcześniej efekt.
    Jednak niektóre badania pokazują, że taki związek występuje jedynie w przypadku mleka odtłuszczonego, a już nie w przypadku mleka pełnotłustego.  Może to być spowodowane większym udziałem białka w mleku odtłuszczonym, które ma zdolność do podwyższania IGF-1. Dlatego też odżywki z białka serwatkowego mogę nasilać trądzik.
  3. Czekolada
    Jest kwestią sporną wielu badań. Czekolada i kakao mogą zwiększać problemy skórne. Zazwyczaj czekolada występuje w połączeniu z cukrem, co sprawia, że podobnie jak produkty o wysokim indeksie glikemicznym może zaostrzać problemy trądzikowe.
  4. Ostre przyprawy
    Wpływ spożycia ostrych przypraw na występowanie oraz nasilenie trądziku należy rozpatrywać indywidualnie. Jeśli spożycie ich zaostrza zamiany trądzikowe, należy je wyeliminować z diety. Nie istnieje jednak potwierdzenie tej zależności w badaniach.
  5. Sól
    Sól i słone produkty mogą zaostrzać trądzik u niektórych osób. Zbyt duże spożycie sodu może działać prozapalnie.

Produkty, które wpływają korzystnie na stan naszej skóry

  1. Kwasy tłuszczowe omega-3
    Wykazują one działanie przeciwzapalne. Organizm ludzki nie potrafi ich syntetyzować, dlatego muszą być dostarczane wraz z pożywieniem.
    Do roślinnych źródeł kwasów tłuszczowych omega-3 zaliczamy olej lniany, rzepakowy, rydzowy, orzechy włoskie, nasiona lnu, konopi i chia.
    Badania naukowe wskazują na to, że te kwasy tłuszczowe mają pozytywny wpływ na stan skóry poprzez zdolność zmniejszania stanu zapalnego i alergicznego oraz możliwość hamowania odpowiedzi immunologicznej, a także zmniejszania ostrości przebiegu procesów zapalnych i bakteryjnych.
  2. Witamina A i cynk
    U osób z trądzikiem obserwuje się obniżony poziom tych składników. Cynk jest składnikiem wielu enzymów i wykazuje właściwości antyoksydacyjne, sprzyja regeneracji nabłonków oraz objawia działanie przeciwłojotokowe. Zwiększenie ilości witaminy A w diecie, może przyczynić się do zmniejszenia nasilenia zmian skórnych.
  3. Produkty zbożowe pełnoziarniste – bogactwo błonnika pokarmowego i witamin z grupy B. Ich spożywanie pomoże zadbać o prawidłową gospodarkę cukrowo-insulinową.
  4. Warzywa i owoce – bogactwo witamin, błonnika pokarmowego i antyoksydantów. To powinna być absolutna podstawa diety nie tylko antytrądzikowej 🙂

Podsumowując

Tak naprawdę leczenie trądziku należy rozpocząć od podstawowego przeglądu naszej diety. Czy obfituje ona w warzywa i owoce? Jak wygląda nawadnianie? Czy nie przesadzamy z ilością słodyczy i produktów typu fast food? Prawidłowo zbilansowana i odżywcza dieta to bogactwo mikro i makroskładników, które są absolutną podstawą w odżywianiu naszych komórek. W jadłospisie przeciw trądzikowi powinny znaleźć się przede wszystkim duże ilości świeżych warzyw i owoców, w których znajdują się cenne dla skóry witaminy i składniki mineralne. Tłuste dania należy wymienić na chude mięso, jaja lub ryby, a zamiast soli używać dużej ilości przypraw lub świeżych ziół.

Na koniec chętnie pokażę przykładowe dzienne zestawienie posiłków, które mogą pojawić się u osoby z problemami z trądzikiem.

ŚNIADANIE: szakszuka w klasycznej wersji
II ŚNIADANIE: koktajl orzeźwiająco-oczyszczający
OBIAD: łosoś pieczony w pomarańczach + kasza gryczana z pieczarkami
KOLACJA: sałatka paprykowa z fetą i oliwkami

A w ramach przekąski można pokusić się o słodkie kuleczki migdałowo-pomarańczowe, oczywiście w rozsądnej ilości 🙂

Mam nadzieję, że ten wpis będzie pomocny dla osób borykających się z trądzikiem. Jeśli jednak czujecie, że samodzielne skomponowanie właściwej diety może być dla Was problemem, to zapraszam do kontaktu 🙂

Przeczytaj także:

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *