Generic selectors
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tutułach
Szukaj w treści

18 powodów dla których zrezygnujesz z cukru


Spożycie cukru w naszym kraju wciąż jest na wysokim poziomie. W zasadzie jest zauważalny pewien paradoks. Otóż spożycie cukru rafinowanego przyjmuje tendencję spadkową, ale już krzywa dotycząca spożycia cukru ogółem rośnie. Jak wiadomo cukier współcześnie jest obecny niemalże wszędzie. Znajdziemy go m.in. w ketchupie, w wędlinach i naprawdę w wielu innych produktach, które mogłyby być dla nas zaskoczeniem. Dlatego właśnie tak ważne jest, aby czytać etykiety i bazować na produktach jak najmniej przetworzonych. Dziś mam dla Ciebie aż 18 powodów dla których zrezygnujesz z cukru. Ta substancja potrafi nieźle namieszać w organizmie dorosłych i dzieci. Zresztą, przekonaj się sam/a i przeczytaj krótki artykuł 🙂

18 powodów dla których zrezygnujesz z cukru

18 powodów dla których zrezygnujesz z cukru

  1. Cukier osłabia odporność i zwiększa ryzyko infekcji, zwłaszcza u dzieci.
  2. Powoduje próchnicę i choroby zębów.
  3. Cukier w diecie przyczynia się do rozwoju nadwagi, otyłości, insulinooporności, cukrzycy, chorób serca i innych schorzeń.
  4. Produkty zawierające cukier dodany zwiększają ryzyko stanu zapalnego i upośledzają funkcję komórek beta trzustki.
  5. Osoby spożywające duże ilości cukru są zagrożone nowotworami, szczególnie rakiem trzustki.
  6. Cukier stanowi pożywkę dla pasożytów i grzybów, których obecność w przewodzie pokarmowym powoduje dysbiozę jelit i kandydozę.
  7. Fruktoza w postaci cukru dodanego może zwiększać ciśnienie krwi. Może także powodować dyslipidemię i stłuszczenie wątroby oraz sprzyjać rozwojowi insulinooporności, cukrzycy i miażdżycy. Istnieje też ścisła zależność między spożyciem fruktozy jako środka słodzącego a występowaniem otyłości.
  8. Znaczne ilości cukru w diecie są podłożem problemów ze skórą, cerą, włosami i paznokciami.
  9. Dzieci, które jedzą dużo cukru, gorzej tolerują zdrowe smaki i jedzą o wiele mniej warzyw. Preferują potrawy mocniej przyprawione, przez co spożywają również zbyt dużo soli. To z kolei może zaburzać pracę nerek, przyczyniać się do rozwoju nadciśnienia tętniczego i innych schorzeń.
  10. Zwiększony udział cukru zmniejsza zdrowotną jakość diety, będąc podłożem niedoborów składników i wartości odżywczych. Produkty bogate w cukry są zwykle ubogie w witaminy A, E, C, B6, B12, kwas foliowy i składniki mineralne, takie jak wapń, magnez, żelazo i cynk. Dieta bogata w węglowodany o wysokim IG sprzyja niedoborom żelaza, cynku, magnezu i rozmaitych witamin z grupy B. Ma to związek z występowaniem u dzieci nadpobudliwości oraz problemów z koncentracją i nauką.
  11. Produkty słodzone osłabiają sygnał sytości, co może prowadzić do zwiększonego spożycia pokarmów w diecie. To z koeli wpływa na wzrost masy ciała i rozwój otyłości.
  12. Osoby spożywające produkty cukrowe jadają również więcej niezdrowych tłuszczów trans oraz tłuszczów nasyconych. Zauważa się również tendencję do większego spożycia kwasów omega-6 (z którymi nie powinno się przesadzać) i mniejszego spożycia korzystnych dla zdrowia kwasów omega-3. Nieprawidłowe proporcje spożycia kwasów omega-6 do omega-3 mają wpływ na rozwój wielu chorób.
  13. Spożywanie słodyczy przez dzieci kształtuje niezdrowe nawyki żywieniowe na całe życie, a to przyczynia się do wcześniejszej śmierci. Badania wykazały, że u osób starszych, które spożywały więcej słodyczy i deserów, ryzyko przedwczesnego zgonu było większe o 37% w porównaniu z grupą, która spożywała więcej zdrowych produktów, takich jak produkty mleczne, warzywa, owoce, drób, produkty zbożowe i ryby.
  14. Cukier silnie uzależnia. Wiele badan pokazuje, że zjadanie słodyczy wywołuje u niektórych ludzi podobne zachowania jak u osób uzależnionych od narkotyków czy alkoholu. Objawy to niekontrolowane spożycie, silne poczucie głodu wywołujące gwałtowną potrzebę zdobycia substancji uzależniającej, lęk lub niepokój w sytuacji odcięcia dostępu do produktu uzależniającego, napady agresji, paniki i histerii.
  15. Osoby spożywające znaczne ilości niezdrowych produktów zawierających cukry dodane i tłuszcze nasycone częściej cierpią na choroby neurodegeneracyjne. Są to choroba Alzheimera, Parkinsona, stwardnienie zanikowe boczne (ALS) oraz łagodne zaburzenia poznawcze. Wysokie ryzyko zachorowania jest szczególnie widoczne u osób z insulinoopornością, cukrzycą, nadciśnieniem tętniczym i hipercholesterolemią, co również może mieć związek ze sposobem odżywiania.
  16. Wysoki poziom cukru oraz niezdrowego tłuszczu w diecie prowadzi do problemów z pamięcią i koncentracją oraz ograniczeniem zdolności uczenia się.
  17. Cukier podnosi poziom glukozy i insuliny we krwi, co w efekcie powoduje poczucie zmęczenia, senność, a nawet migreny.
  18. Spożycie słodyczy i węglowodanów, które producenci bardzo często łączą z licznymi barwnikami i konserwantami, przyczynia się do nadpobudliwości psychoruchowej, impulsywności, zaburzeń emocjonalnych oraz problemów z nauką i koncentracją, które są plagą wśród współczesnych dzieci i młodzieży. Ograniczenie spożycia tych produktów przynosi znaczną poprawę w zachowaniu. Zdrowa, zbilansowana dieta prowadzi również do korzystnych zmian u dzieci z autyzmem, ADHD i zaburzeniami psychicznymi.

A teraz przyznajcie się, jak to wygląda u Was z tym cukrem? Słodzicie nim kawę/herbatę? Używacie do wypieków? Korzystacie z tej substancji czy raczej omijacie ją szerokim łukiem?

Źródło:
Musiałowska D.: „Insulinooporność. Zdrowa dieta i zdrowe życie”.

Przeczytaj także:
Żelki i astma u dzieci. Co mają wspólnego?
Co zamiast cukru?

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *