Generic selectors
Tylko dokładne dopasowania
Szukaj w tutułach
Szukaj w treści

Mąka orkiszowa lepsza od pszennej


Ostatnio można zauważyć pewien trend na spożywanie orkiszu. Dziś chcę Wam w skrócie wyjaśnić, dlaczego to właśnie mąka orkiszowa jest lepsza od pszennej i dlaczego warto stosować ją w zdrowej diecie. Nie od dziś wiadomo, że nasza tradycyjna biała mąka pszenna nie jest najlepszym wyborem żywieniowym jeśli chodzi o dostarczanie organizmowi cennych składników mineralnych i błonnika. Jest ona po prostu zbyt oczyszczona. A co z mąką orkiszową? Zapraszam do artykułu! 🙂

Orkisz – co to takiego?

Orkisz jest starożytną odmianą pszenicy, a jego właściwa nazwa to pszenica orkisz. Uchodzi za zdrowszą odmianę pszenicy zwyczajnej bo nie poddano go modyfikacjom genetycznym i nie ingerowano w jego strukturę. Dlatego właśnie orkisz cieszy się coraz większym zainteresowanie wśród zwolenników zdrowego stylu życia. Ze względu na fakt, że nie został on poddany żadnym modyfikacjom, orkisz nie oddziałuje negatywnie na organizm analogicznie do pszenicy. Ziarna orkiszu wyglądają inaczej niż ziarna pszenicy, zboża mają inne DNA i różnią się profilem składników odżywczych.

Co znajdziemy w orkiszu?

Pszenica orkisz zawiera głównie węglowodany złożone, ale znajdziemy w nim też białko i błonnik pokarmowy. Spożycie orkiszu dostarczy nam też manganu, fosforu, magnezu, cynku, żelaza i witaminy B3. Zawiera też niewielkie ilości wapnia i selenu.

Wyższość orkiszu nad pszenicą

Orkisz charakteryzuje się wyższą niż pszenica zawartością białka i niezwykle odżywczej warstwy aleuronowej w ziarnach. Kompozycja aminokwasów jest inna niż w białkach pszenicy. Orkisz zawiera sporo lizyny i metioniny, czyli aminokwasów egzogennych, które muszą być dostarczone wraz z dietą. Tych aminokwasów nie znajdziemy w pszenicy. Ponadto, białka orkiszu wykazują odmienną strukturę cząsteczkową, są bardziej kruche i łatwiej rozpuszczalne, dlatego są lepiej przyswajalne w przewodzie pokarmowym.

Orkisz a gluten

Pszenica orkisz jest zbożem glutenowym, zatem nie powinna gościć w diecie osoby nietolerującej glutenu lub chorującej na celiakię. Pamiętajmy jednak, że reakcja organizmu na orkisz jest bardzo indywidualna i zależy od poziomu nietolerancji glutenu przez daną osobę. (może zainteresuje Cię artykuł o nietolerancji na gluten, jest tutaj).

Rodanid w orkiszu

Rodanid jest to substancja występująca w orkiszu, która wyróżnia go na tle innych zbóż. Jest to związek o działaniu naturalnego antybiotyku. Znajdziemy go także we krwi, ślinie i mleku kobiecym. Rodanid stymuluje działanie układu odpornościowego, chroni dziecko karmione piersią przed infekcjami, wpływa na produkcję krwi i prawidłowy wzrost i rozwój młodego organizmu.

Rodzaje mąk orkiszowych

Mąka orkiszowa jest dostępna zarówno razowa (np. typ 1850, 2000), jak i jasna, wykonana z ziaren pozbawionych otrąb (np. typ 405, 650). W niektórych sklepach, szczególnie internetowych, można kupić makarony z mąki orkiszowej oraz chrupki, krakersy czy ciasteczka.

Jak widzicie mąka orkiszowa jest zdecydowanie zdrowsza niż tradycyjna mąka pszenna. Moim zdaniem warto wykorzystywać ją w kuchni, tym bardziej, że świetnie nadaje się do różnego rodzaju wypieków, np.chleba, muffinów, ciastek. Osobiście bardzo polecam i sama z niej korzystam 🙂

Na koniec mam dla Ciebie dwa super przepisy z wykorzystaniem mąki orkiszowej:

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *