Ryby w diecie małego dziecka

ryby w diecie małego dziecka

Niestety w naszym kraju ryby spożywane są zbyt rzadko i tendencja ta utrzymuje się zarówno wśród osób dorosłych jak i u małych dzieci. Daleko nam do zalecanej ilości ryb przynajmniej 1-2 razy w tygodniu. Wielka szkoda, bo przecież są one źródłem bardzo zdrowych kwasów tłuszczowych omega 3, a także białka i żelaza. Ten wpis będzie dotyczył diety najmłodszych. Dowiecie się, dlaczego ryby w diecie małego dziecka są tak ważne.

Skąd może wynikać tak niskie spożycie ryb?

Wiele osób dorosłych nie je ryb, bo zwyczajnie nie wie, jak je przyrządzić, aby były smaczne. Nie dziwmy się więc maluchom, jeśli dostaną na talerzyk coś, czego sami byśmy nie tknęli 🙂 Oczywiście jest na to rada, istnieje mnóstwo fajnych i smacznych przepisów, oto jeden z nich – dorsz w sosie z suszonych pomidorów.

Niektórzy rodzice obawiają się podawać dzieciom ryby ze względu na zanieczyszczenia. Niesłusznie – eksperci uważają, że korzyści płynące ze spożycia ryb bogatych w kwasy omega 3 są znacznie większe niż ilość zanieczyszczeń. Ryby w diecie małego dziecka są bardzo ważne!

Dlaczego kwasy omega 3 są tak ważne w diecie dziecka?

  • sprzyjają prawidłowemu rozwojowi i funkcjonowaniu układu nerwowego,
  • wpływają na poprawę koncentracji,
  • zmniejszają ryzyko występowania oraz łagodzą objawy chorób o podłożu zapalnym, np. astma czy atopowe zapalenie skóry.

Kiedy zacząć podawać maluchowi rybę?

Zaleca się podawanie ryb już w okolicach 7 miesiąca, czyli prawie na początku rozszerzania diety. Co ważne – wczesne podanie ryb dzieciom może zmniejszyć ryzyko wystąpienia alergii pokarmowej. Oczywiście na początek wystarczy mała porcja ryby raz w tygodniu, jednocześnie obserwujemy reakcję organizmu naszego maluszka 🙂

W jakiej formie podawać rybę

Przede wszystkim bezpiecznej! Zwróćcie uwagę na ości – tutaj fajnie sprawdzą się wszelkiego rodzaju pulpeciki rybne, bo są przygotowane ze zmielonej ryby. Ryzyko zadławienia się ością jest wtedy znikome. Oczywiście nie muszą to być tylko pulpeciki, może być zwyczajnie upieczony filet, czy polędwica np. z dorsza ale dokładnie sprawdźcie, czy nie ma ości.

Jeśli chodzi o sposób obróbki termicznej, to najlepiej aby ryba była ugotowana na parze, w wodzie albo pieczona. Absolutnie nie polecam ryby smażonej w głębokim tłuszczu!

Które ryby na TAK, a które na NIE

Rezygnujemy z ryb wędzonych i konserw rybnych – mają dużo soli i szkodliwych związków.

Gatunki ryb, które nie są zalecane, to ryby drapieżne: rekin, miecznik, makrela, tuńczyk, okoń. To właśnie one kumulują najwięcej szkodliwych substancji i metali ciężkich.

Gatunki ryb, które są polecane, to przede wszystkim tłuste ryby morskie: śledź, łosoś, szprot, ale także chude ryby: dorsz, morszczuk, mintaj, sola oraz ryby słodkowodne: karp, pstrąg, węgorz.

Miało być krótko, zwięźle i na temat – myślę, że się udało! Dajcie znać, jakie są Wasze ulubione pomysły na rybkę dla dziecka i czy Wasze pociechy chętnie je jedzą 🙂

Jeśli chcesz być na bieżąco ze zdrową i smaczną dietą, śledź mnie na Facebooku i Instagramie 🙂 Tam częściej pojawiają się zdrowe pyszności 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *