10 mitów dietetycznych


Od lat krążą różne mity dotyczące żywienia, jedne bardziej zabawne, inne mniej. Niestety wiele osób ufa tym stwierdzeniom i stosuje się do nich w codziennym życiu. Oczywiście należy przyjrzeć się im bliżej
i wyjaśnić, o co tak naprawdę chodzi. Oto lista 10 najpopularniejszych dietetycznych mitów, z którymi trzeba się rozprawić!

  1. Omijanie kolacji pozwoli mi schudnąć.

To jest niestety jeden z częściej popełnianych błędów żywieniowych. Natomiast efekt jest zupełnie odwrotny do zamierzonego – otóż pomijając zjedzenie kolacji tylko i wyłącznie spowalniamy nasz metabolizm i nakłaniamy organizm do gromadzenia tkanki tłuszczowej, z której będzie czerpał energię w momencie, gdy nie dostarczymy  mu odpowiedniego posiłku.

 

  1. Ostatni posiłek należy zjeść przed 18:00.

To również jest nieprawda! Wszystko zależy od tego, o której godzinie kładziemy się spać. Jeśli zasypiamy około godziny 20-21, wtedy rzeczywiście ostatni posiłek należy zjeść około 18. Zasada brzmi, aby zjeść posiłek około 2-3 godziny przed snem.

 

  1. Ziemniaki, makaron i pszenne pieczywo powodują tycie.

Żaden produkt sam w sobie nie powoduje tycia, jak i nie odchudza! Problem pojawia się, gdy spożywamy coś w nadmiarze lub w nieodpowiednim zestawieniu. Przykładowo, pieczone ziemniaki w ziołach to idealna potrawa również dla osób na diecie, natomiast ziemniaki podane z zawiesistym sosem – już niekoniecznie. Jeśli chodzi o pieczywo i makaron, to rzeczywiście korzystniej jest wybierać produkty pełnoziarniste, bo są bardziej odżywcze dla naszego organizmu.

 

  1. Istnieją „magiczne produkty”, które spalają tkankę tłuszczową.

Często ludzie myślą, że po zjedzeniu np. ananasa, czy grejpfruta schudną. Natomiast realny wpływ na spalanie tkanki tłuszczowej ma odpowiednio zbilansowana i w pełni odżywcza dieta oraz aktywność fizyczna. Oczywiście wprowadzenie do menu produktów działających na poprawę metabolizmu, np. zielonej herbaty, czy ostrych przypraw będzie wspomagać proces odchudzania, ale można to traktować tylko jako dodatek.

 

  1. Należy ograniczyć spożycie jajek, bo przyczyniają się do zwiększenia poziomu cholesterolu.

To jest jeden z bardziej zakorzenionych mitów. Tak naprawdę, jajka to jeden z lepszych produktów spożywczych, bogaty w witaminy i składniki odżywcze i wcale nie przyczynia się do podniesienia poziomu cholesterolu we krwi. Otóż okazuje się, że cholesterol egzogenny, czyli ten dostarczany wraz z pożywieniem wcale nie przekłada się na poziom cholesterolu we krwi. Więcej zaskakujących informacji na ten temat można przeczytać w książce prof. Waltera Hartenbacha: „Mity o cholesterolu”.

 

  1. Produkty typu „light” to świetny sposób na zrzucenie zbędnych kilogramów.

Absolutnie nie! Produkty tego typu często mają obniżoną zawartość tłuszczu, ale w zamian za to, producenci dodają do składu cukier. Przed zakupem takich wynalazków zawsze warto czytać etykiety.

 

  1. Jem bardzo mało, a mimo to nie chudnę!

Prawdopodobnie spożywasz właśnie za mało kalorii. Diety 1000kcal, czyli tzw. diety głodówkowe przynoszą więcej szkód niż pożytku. Spowalniają metabolizm i prowadzą do wewnętrznego niedożywienia organizmu. Aby schudnąć należy odpowiednio dobrać wartość kaloryczną diety pod nasze parametry i aktywność fizyczną i spożywać zdrowe, naturalne produkty spożywcze.

 

  1. Margaryna jest zdrowsza od masła.

Absolutnie nie! Margaryna to produkt sztuczny. Powstaje w wyniku przetworzenia oleju roślinnego w obecności wodoru w bardzo wysokiej temperaturze. W czasie jej produkcji nienasycone kwasy tłuszczowe z oleju roślinnego zmieniają się w niezdrowe tłuszcze trans. Do smarowania pieczywa powinniśmy używać tylko i wyłącznie prawdziwe masło, które jest bogactwem witamin A i D. Można także skorzystać z zaleceń diety śródziemnomorskiej i maczać pieczywo w zdrowej oliwie z oliwek będącej bogactwem kwasów omega-3.

 

  1. Tłuszcze powodują tycie!

Niestety wciąż wiele osób uogólnia tłuszcze, a przecież w tej grupie są i takie, które powinniśmy spożywać jak najczęściej. Wzbogacając nasze menu w awokado, orzechy, oliwę z oliwek, czy siemię lniane, nie tylko odżywimy nasz organizm ale także przyspieszymy metabolizm. Zatem nie bójmy się tłuszczu, ale starannie wybierajmy produkty będące jego źródłem.

 

  1. Banany tuczą!

Często unikamy zjedzenia tych owoców, bo kojarzą nam się z dodatkowymi kilogramami. Rzeczywiście, banan to bogactwo przede wszystkim węglowodanów, ale oprócz tego także błonnika pokarmowego. Nie powinniśmy go unikać, bo jest to zdrowy produkt! Na pewno lepszą opcją będzie zjedzenie jako przekąskę właśnie banana niż batonika.

 

A czy Wy słyszeliście jeszcze inne mity dietetyczne? Podzielcie się nimi w komentarzu 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *