Co warto wiedzieć o mleku


Od dłuższego czasu panuje pewna dezorientacja na temat spożycia krowiego mleka. Jego zwolennicy chętnie potwierdzają korzystny wpływ mleka na mocne kości, a osoby unikające wyliczają jego negatywy i zapewniają, że nie jest to pokarm dla ludzi. Prawda jak zwykle leży pośrodku, ale nie o tym w dzisiejszym artykule. Chciałabym przedstawić Wam kilka prawd, co do których nie ma żadnych wątpliwości.

 

  1. W żywieniu niemowląt mleko matki prawie zawsze przewyższa różne rodzaje mleka zwierzęcego oraz wszelkie mieszanki zastępcze.
  2. Dzieci i niemowlęta mogą odnieść korzyści ze spożywania mleka zwierzęcego i uzyskiwanych z niego produktów, jeśli tylko pożywienie to nie będzie stosowane w nadmiarze. Należy unikać nabiału o niskiej zawartości tłuszczu, bo tylko pełnotłusty nabiał umożliwi wykorzystanie rozpuszczalnych w tłuszczach witamin A i D – koniecznych do rozwoju kości i zachowania zdrowia dziecka.
  3. Nie należy łączyć mleka z innymi pokarmami podczas jednego posiłku. Lepiej spożywać je oddzielnie. Unikać spożywania mleka na zimno.
  4. Pokarmy zawierające chlorofil, takie jak zielone warzywa, zwiększają korzystne działanie nabiału.
  5. Najlepsze jest mleko, które pochodzi od zwierząt hodowanych metodami ekologicznymi. Doprowadzenie krowiego mleka do krótkiego wrzenia, a następnie ochłodzenie go, czyni je łatwiej przyswajalnym, mniej podrażniającym i bezpieczniejszym dla małych dzieci oraz lepiej przyswajalnym przez dzieci z osłabionym i wrażliwym układem trawiennym. Trawienie mleka można wspomóc przez dodanie szczypty przypraw (imbiru, kurkumy, kardamonu itd.).
  6. Przemysłowo pasteryzowane mleko także powinno zostać doprowadzone do wrzenia. Należy unikać mleka homogenizowanego.
  7. Dzieci z nietolerancją mleka łatwiej trawią przefermentowane lub przekwaszone produkty mleczne, dotyczy to także wszystkich ludzi powyżej siódmego roku życia.
  8. Mleko kozie jest z reguły o wiele zdrowsze niż mleko krowie.
  9. Dziecko powinno unikać spożywania nabiału, jeśli produkty mleczne powodują u niego reakcje alergiczne lub problemy z nadmiarem śluzu.

A jak wygląda Wasze podejście do krowiego mleka? Jest ono obecne w Waszej diecie, czy raczej spożywacie mleko kozie, a może roślinne, np. kokosowe? Czekam na odpowiedzi w komentarzu 🙂

 

Pozdrawiam,
Natalia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *