Suplementy diety – czy warto je stosować?


Coraz więcej osób odczuwa potrzebę przyjmowania suplementów w postaci witamin i innych składników odżywczych. Tymczasem, można to traktować jako reakcję obronną organizmu na stosowanie mało wartościowej diety. Suplementy zazwyczaj przyjmuje się, aby zastąpić to, co jest tracone w wyniku ubogiego jadłospisu lub nierozsądnego stylu życia.

Nasuwa się pytanie, czy rzeczywiście brana kapsułka zapewni nam zdrowie i witalność?

Pamiętajmy, że pierwsza zasada leczenia jakiegokolwiek schorzenia nie dotyczy tego, co należy dodać, ale jak usunąć przyczynę choroby. W leczeniu dietą oznacza to odstawienie szkodliwego pożywienia (np. używek, składników chemicznych) i zmianę niekorzystnych nawyków żywieniowych.

Następnym priorytetem jest wybór produktów o lepszej jakości. Przykładowo zamiast produktów z mąki rafinowanej należy stosować pełne zboża, zamiast zjełczałych olejów – oleje jednonienasycone, zamiast opryskiwanych warzyw i owoców – pochodzące z kontrolowanych upraw, itd.

Kolejną ważną kwestią jest umiejętność uzupełniania istniejących niedoborów. Musimy wiedzieć, że suplementacja niedoborów przynosi lepsze rezultaty, jeśli stosuje się ją wraz z długotrwałą kuracją, polegającą na podawaniu pełnowartościowego pożywienia, a nie tylko wyodrębnionych składników odżywczych w postaci tabletek.

 

Chociaż oczywiste jest, że suplementy posiadają pewne zalety, wątpliwe pozostaje, czy są one rzeczywiście konieczne, kiedy stosuje się optymalną dla zdrowia dietę?

Suplementy są stosowane zarówno w celach profilaktycznych, jak i do pokonania zaburzeń oraz chorób. Osoby, które stosują suplementy jako środek służący zapobieganiu chorobom i utrzymaniu zdrowia, często jako powody swojego wyboru podają brak właściwych składników odżywczych w pożywieniu, stres spowodowany szybkim tempem życia, trujące substancje w żywności i środowisku. Coraz częściej profilaktykę ocenia się w kategoriach witalności systemu odpornościowego. Zestaw składników odżywczych uznawanych za środki wzmacniające odporność obejmuje cynk, selen, witaminy A, C, E i B kompleks. To wszystko jednak bez przeszkód można czerpać z pełnowartościowej diety!

Najważniejsze jest to, aby suplementy diety nie zastępowały zdrowego pożywienia! Z resztą, wystarczy odpowiedzieć sobie na pytanie: czy wyizolowany, zazwyczaj syntetyczny składnik pokarmowy może działać tak samo jak pełnowartościowa żywność? Czy raczej samo pożywienie jest skutecznie działającym suplementem?

Pamiętajmy, że witaminy znajdujące się w pełnowartościowym pożywieniu są o wiele bardziej skuteczne niż ich syntetyczna odmiana. Co więcej, siła życiowa obecna w pełnym pożywieniu, nigdy nie występuje w syntetycznych witaminach.

Jako przykład posłuży witamina C.
Otóż 70 mg witaminy C dostarczonej w formie natki pietruszki lub brokułów (1 filiżanka) może o wiele skuteczniej wzmocnić odporność niż 700 mg syntetycznej witaminy C.
Badania wykazują, że tylko 10% syntetycznej witaminy C jest absorbowane przez organizm. Dla kontrastu, wchłanianie i spalanie witaminy C z wyżej wymienionych roślin zielonych jest maksymalizowane przez obecność beta-karotenu, chlorofilu, enzymów, minerałów i innych współczynników.

Na koniec, chcę zaznaczyć, że syntetyczne suplementy mogą zaburzać równowagę na różne sposoby. Kiedy przyjmuje się wiele wyodrębnionych składników pożywienia (np. multiwitaminy), może to zakłócać metaboliczną funkcję wątroby. Pociąga to za sobą wiele różnych form rozstrojenia organizmu, w zależności od konkretnej osoby. Ten sam mechanizm działania dotyczy przyjmowanych lekarstw i silnych odżywek. Właśnie dlatego, zanim następnym razem sięgniesz po kolejny suplement diety, najpierw zastanów się dwa razy, czy rzeczywiście jest Ci on potrzebny, czy może jednak lepiej postawić na ulepszenie swojej dotychczasowej diety pełnowartościowymi produktami?

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *