Dlaczego warto jeść jaja? 2


Jeszcze nie tak dawno były nam wpajane do głowy wiadomości, że należy zjeść maksymalnie 2 jaja tygodniowo, w przeciwnym razie podniesiemy poziom złego cholesterolu i zachorujemy na miażdżycę. Na szczęście, już wiadomo, że miażdżyca wcale nie jest następstwem wysokiego poziomu cholesterolu, a cholesterol przyjęty wraz z pożywieniem wcale nie przyczynia się do podniesienia jego poziomu we krwi.

Co zatem zwiększa ilość cholesterolu w organizmie?
– palenie papierosów,
– picie alkoholu,
– tłuszcze trans,
– zła proporcja kwasów tłuszczowych omega-3 do omega-6,
– konserwanty i pestycydy w żywności,
– nieumiejętne komponowanie posiłków,
– stres,
– brak aktywności fizycznej,
– narkotyki.

Jednak nie o cholesterolu będzie dzisiejszy wpis, a o dobroczynnym wpływie spożywania jaj na nasz organizm.

jaja4

Co zawierają jaja i dlaczego warto je jeść?

  1. Jaja są bogactwem witamin: A, D, E, K, B2, B5 i B12 oraz składników mineralnych: fosforu, potasu, sodu, wapnia, żelaza, magnezu, miedzi, cynku i selenu.
  2. Stanowią cenne źródło zdrowych kwasów tłuszczowych omega-3.
  3. Są źródłem najlepszego jakościowo białka. Jajko ważące około 50g dostarcza 75 kcal i aż 6,2g białka. Więcej białka i łatwiej przyswajalnego znajdziemy w żółtku.
  4. Jaja zawierają cholinę, czyli substancję, która jest niezbędna do prawidłowego funkcjonowania i budowy każdej komórki naszego ciała. Dzięki temu są produktem, który wspaniale odżywia nasz mózg i zapobiega zaburzeniom neurologicznym. Opóźniają także proces starzenia się organizmu i poprawiają pamięć.
  5. Wzmacniają kości i zęby, ponieważ są bogate w witaminę D, niezbędną do prawidłowego przyswajania wapnia.
  6. Zapobiegają anemii dzięki zawartości niezbędnego do produkcji hemoglobiny żelaza. Gotowane jajo kurze zawiera 1,89mg tego składnika w 100g, a samo żółtko aż 2,73mg w 100g.
  7. Jaja zmniejszają ryzyko chorób serca. Cholina zawarta w jajku przyczynia się do rozkładu aminokwasu – homocysteiny, która uszkadza śródbłonek wyściełający naczynia krwionośne.
  8. W żółtku jaja znajdziemy luteinę i zeaksantynę, czyli przeciwutleniacze chroniące oczy przed niebezpiecznymi falami świetlnymi i zmniejszające ryzyko powstania zwyrodnienia plamki żółtej i zaćmy. Badania wykazały, że spożywanie 1,3 żółtka dziennie przez 4,5 tygodnia zwiększyło poziom luteiny do 50%.
  9. Jaja zwalczają stany zapalne. Zawarta w nich cystatyna spowalnia działanie enzymów wytwarzanych przez bakterie.
  10. Wspomagają odchudzanie. Są bardzo sycące i skutecznie chronią przed napadami głodu. W jednym z badań wykazano, że ludzie, którzy jedli codziennie na śniadanie jajka tracili w tym samym czasie o 65% więcej tłuszczu niż osoby, które jadły na śniadanie bułeczki o tej samej ilości kcal.
  11. Aminokwasy i składniki mineralne zawarte w jajach mają znaczący wpływ na wzrost zdrowych i mocnych włosów i paznokci.

Jak widać, WARTO JEŚĆ JAJA! 🙂

Pamiętajmy, że najlepiej przyswajalnymi dla nas są jaja gotowane na miękko do 4 min, takie z płynnym żółtkiem. Zbyt długie gotowanie może powodować duże wyniszczenie wartości odżywczych i witamin.

Należy także zwrócić uwagę na pochodzenie jaj. Wybierajmy te wolne od hormonów i antybiotyków, najlepiej od zaufanych, lokalnych dostawców.

Pozdrawiam,
Natalia


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 komentarzy do “Dlaczego warto jeść jaja?