Hashimoto na widelcu 2


Choroba Hashimoto jest obecnie uznawana w Polsce za pierwszą przyczynę niedoczynności tarczycy. Polega ona na niszczeniu tego gruczołu na drodze procesu zapalnego. Jest to schorzenie autoimmunologiczne, najczęściej dotyczy kobiet, a skłonności do niej są dziedziczne. Sama przyczyna choroby jak dotąd nie jest znana, natomiast w dużej mierze do jej powstania przyczyniają się czynniki środowiskowe.

Najważniejsze objawy Hashimoto, to:

  • przesuszona, zimna skóra, z tendencją do nadmiernego rogowacenia,
  • suche, łamliwe, często wypadające włosy,
  • ciągłe uczucie chłodu,
  • niskie ciśnienie krwi, wolne bicie serca,
  • uczuciem osłabienia i omdlenia,
  • przewlekłe zaparcia,
  • obrzęki oraz uczucie „ciężkich nóg”,
  • tzw. zespół cieśni nadgarstka, czyli drętwienie i ból w obrębie przedramienia i nadgarstka,
  • uczucie ciągłego zmęczenia,
  • ogólne spowolnienie organizmu,
  • depresja, obniżenie nastroju,
  • bardzo często występuje przyrost masy ciała bez zmiany diety.

Smutne jest to, że większość lekarzy nie ma pojęcia o związku pomiędzy Hashimoto, a odżywianiem. Zamiast tego stosują bardzo wygodne, komercyjne rozwiązanie w postaci podawania brakujących hormonów tarczycy w tabletkach. Pacjentka wciąż jest chora, zadowolone są za to koncerny farmaceutyczne, bo mają klientkę, która do końca życia będzie kupować pigułki w celach „leczniczych”, a tak naprawdę samo przyjmowanie hormonu tarczycy z powodu jej niedoczynności, nie gwarantuje poprawy stanu zdrowia i jakości życia.

Jako dietetyk wiem, że przy Hashimoto bardzo ważna jest zmiana dotychczasowego stylu życia oraz przede wszystkim odpowiednio dobrana dieta, która może zniwelować przyczyny choroby do zera. Wystarczy unikać pokarmów wywołujących lub nasilających reakcję autoimmunologiczną.

A teraz czas na najważniejszą część wpisu, czyli jak powinna wyglądać dieta przy Hashimoto.

  1. W wielu przypadkach należy wykluczyć z diety gluten
    Gluten obejmuje dwie główne rodziny białek: gliadyny i gluteniny .Gliadyna ma molekularnie podobną strukturę do białek występujących w komórkach tarczycy. Gluten jest obcym białkiem dla naszego organizmu i gdy przeniknie do krwi przez nieszczelne jelita, to powoduje reakcję autoimmunologiczną i produkcję przeciwciał. Eliminujemy zatem zboża zawierające gluten, czyli pszenicę, jęczmień, owies, żyto, a także wszystko to, co z nich pochodzi, czyli chleb, makaron, kluski, pierogi, bułka tarta, mąka, kasza manna, kasza kuskus.
  2. W wielu przypadkach wykluczamy z diety nabiał
    Ponad 75% pacjentów z hashimoto ma nietolerancje na laktozę, czyli cukier mleczny.
    Badania potwierdzają, że osoby, które odstawiły laktozę, potrzebują zdecydowanie mniej syntetycznej l-tyroksyny niż osoby nadal lubujące się w nabiale. Zatem zabrania się spożywania mleka krowiego, kefiru, jogurtu, maślanki, śmietany. Jako alternatywę warto jest wybrać mleko roślinne, np. kokosowe. Ewentualnie dopuszcza się mleko i sery kozie, o mniejszej zawartości laktozy.
  3. Rośliny strączkowe – również na NIE!
    Zawierają one lektyny, które mogą się wiązać z komórkami w naszym ciele i siać spustoszenie. W przewodzie pokarmowy białka te niszczą warstwę śluzu, która jest niezbędnym środowiskiem dla żyjącej tam flory bakteryjnej i ochroną przed mechanicznym uszkodzeniem. Nie są one trawione i nie ulegają rozpadowi. Powodują rozszczelnienie barier jelitowych pozwalając częściowo strawionym białkom pokarmowym i bakteriom jelitowym przedostać się do krwiobiegu. Wykluczamy zatem soję, soczewicę, bób, fasolę, ciecierzycę, groch.
  4. Rezygnujemy z warzyw psiankowatych
    Zaliczamy do nich: pomidora, ziemniaki, paprykę, bakłażana, a także tytoń! Dlatego właśnie osoby cierpiące na Hashimoto bezwzględnie powinny zrezygnować z palenia papierosów!
    Warzywa psiankowate zawierają groźne lektyny oraz saponiny, podobnie jak zboża czy strączki. Przykładowo, pomidor zawiera taki typ lektyn, który szybko dostaje się do krwiobiegu i przyczynia się do rozwoju cieknącego jelita.
  5. Zwracaj uwagę na rodzaj wybieranego mięsa!
    Niestety, obecnie mięso jest bogate w hormony lub antybiotyki, co wiąże się z nasileniem reakcji systemu odpornościowego. Dlatego tak ważne jest, aby wybierać gatunki mięsa ze sprawdzonych źródeł!
  6. Zrezygnuj z jedzenia surowych roślin krzyżowych
    Takich jak: kapusta, brokuły, kalafior. Mogą one negatywnie wpływać na wchłanianie jodu przez tarczycę. Te same warzywa mogą być jednak spożywane w postaci gotowanej. Natomiast należy gotować je bardzo krótko, żeby nie straciły kwasu foliowego i innych cennych wartości odżywczych.
  7. Wyklucz z diety źródła cukrów prostych!
    Czyli pozbądź się słodyczy, dżemów, słodkich soków, miodu
  8. Ważna jest suplementacja kwasami omega-3
    Omega 3 zmniejszają proces zapalny wywołany chorobą autoimmunologiczną i przy ich suplementacji widać dość wyraźny spadek wartości Anty TPO i Anty TG. Jeśli chcemy dostarczyć tych kwasów z pożywieniem, to uwzględnijmy w naszej diecie ryby (pamiętając aby były to ryby morskie: łosoś, śledź, sardynki) oraz olej lniany.
  9. Zacznij suplementację witaminą D
    Wbrew powszechnej opinii nie działa ona wyłącznie na układ kostny ale również pozwala zmniejszyć stany zapalne wywołane Hashimoto. Spokojnie można zastosować ją w dawce minimum 1000 IU dziennie.
  10. Zwróć uwagę na witaminę C i E
    Działają one immunomodulująco, to znaczy „uspokajają” pobudzony chorobą autoimmunologiczną układ odpornościowy. Witaminę E należy starać się spożywać wraz z pożywieniem (znajdziemy ją w oliwie z oliwek, orzechach, rybach), gdyż syntetyczna zawiera głownie tokoferol, który nie do końca stanowi rodzaj zdrowej suplementacji. Źródła witaminy C to z kolei np. cytrusy, pietruszka, dzika róża.
  11. Wybieraj produkty o niskim IG
    Z racji tego, że Hashimoto często towarzyszy insulinooporność, należy bazować na produktach o niskim indeksie glikemicznym. Natomiast jest to zdecydowanie zbyt obszerny temat i o nim napiszę innym razem 😉

Ponadto, zaleca się rezygnację z kawy, herbaty (łącznie z zieloną) oraz alkoholu. Istotne znaczenie ma włączenie aktywności fizycznej do codziennego planu dnia.

Bardzo ważne jest dostarczanie takiej ilości kcal, aby nie była ona niższa niż wynosi PPM (podstawowa przemiana materii) pacjenta! Zachowanie odpowiedniej masy ciała to kluczowy element w leczeniu Hashimoto.

Pamiętaj, że przy Hashimoto ważne jest tzw. holistyczne podejście. Stosowanie tylko i wyłącznie syntetycznych leków to niewystarczająca strategia. W przypadku chorób autoimmunologicznych leczenie zawsze musi być kompleksowe i powinno przede wszystkim opierać się na odpowiednio skomponowanej diecie! Dzięki niej możesz znacznie spowolnić, a nawet zatrzymać przebieg choroby!

 

Pozdrawiam,
Natalia

 

 

 


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

2 komentarzy do “Hashimoto na widelcu