Witamina D – witamina życia


Nie wiem, czy zdajecie sobie sprawę z tego, że aż 95% Polaków cierpi na niedobór witaminy D! Jednak pomimo tych zatrważających statystyk, niewiele osób robi cokolwiek aby zmienić obecną sytuację, a przede wszystkim polepszyć swój stan zdrowia 🙁

Krótki wstęp:

Pod nazwą „witamina D” kryje się „grupa rozpuszczalnych w tłuszczach steoridowych organicznych związków chemicznych, które wywierają wielostronne działanie fizjologiczne.

Największe znaczenie mają dwie formy witaminy D: D2 oraz D3.

  • D2, zwana inaczej ERGOKALCYFEROL – występuje naturalnie w roślinach
  • D3, czyli CHOLEKALCYFEROL – występuje naturalnie w organizmach zwierzęcych.

 

Spektrum działania witaminy D jest bardzo szerokie. Poniżej zgromadziłam jej najważniejsze funkcje, aby uświadomić Wam, jak istotną rolę pełni ona w naszym organizmie.

 

Witamina D:

– stanowi fundament dla sprawnego działania układu immunologicznego,
– zwiększa odporność organizmu i tym samym zapobiega infekcjom,
– jest pomocna przy stanach depresyjnych,
– zmniejsza apetyt i sprzyja zachowaniu prawidłowej masy ciała,
– poprawia koncentrację i pamięć,
– pozytywnie wpływa na dobry, zdrowy sen,
– niweluje dolegliwości związane z syndromem przewlekłego zmęczenia,
– jest niezbędna do prawidłowego przyswajania wapnia (Uwaga! Dla prawidłowego przyswajania i lokowania wapnia konieczna jest również witamina K, znajdziemy ją w zielonych warzywach i kiszonkach),
– odpowiedni poziom witaminy D ma ogromne znaczenie dla profilaktyki oraz poprawy symptomów wielu różnych chorób: alergie, cukrzyca, nowotwory, choroby serca, choroby układu krążenia, choroby układu nerwowego, tarczyca, Hashimoto, choroby stawów.

Jak widać, bez optymalnego poziomy witaminy D trudno jest się cieszyć zdrowiem, świetnym samopoczuciem fizycznym i psychicznym, właściwą masą ciała i sprawnie działającym układem odpornościowym!

 

Ok, w takim razie teraz kilka słów o tym, jak sprawdzić, czy jesteśmy w grupie 95% Polaków cierpiących na deficyt witaminy D?
To proste! Wystarczy udać się do najbliższego laboratorium i oznaczyć wartość stężenia 25-hydroksywitaminy D, czyli kalcydiolu, który określa się w nanogramach na mililitr lub w nanomolach na litr. Powyższe badanie można wykonać na zlecenie lekarza, a jeśli wybieramy opcję sprawdzenia jej poziomu na własną rękę, to koszt wynosi około 40-100zł, w zależności od placówki.
Jakie są normy prawidłowego poziomu witaminy D w organizmie?
Nomy w Polsce dla osób dorosłych zawierają się w granicach pomiędzy 30ng/ml a 70ng/ml. Jednak dbając o zdrowie, poziom 25(OH) niższy niż 50ng/ml nie powinien nas zadowolać. Najlepiej, jeśli wartość 25(OH) będzie większa niż 60ng/ml.
Co zrobić, jeśli badanie potwierdzi, że masz niedobór witaminy D?
Po pierwsze, korzystaj jak najwięcej ze słonecznych dni!
Jak wiadomo, witamina D jest pozyskiwana w sposób naturalny pod wpływem promieni słonecznych. Niestety, żyjemy w strefie klimatycznej, która zwyczajnie uniemożliwia optymalizację poziomu tej witaminy.

 

Czy w takim razie, uda się osiągnąć prawidłowy poziom witaminy D za pomocą odpowiedniej diety?
Nie! Piszę to z pełnym przekonaniem bo wiem to z autopsji. Witamina D w pożywieniu występuje w bardzo małych ilościach i nie ma opcji aby za pomocą diety zoptymalizować jej poziom.
Produkty bogate w witaminę D, to przede wszystkim tłuste ryby morskie, dobrej jakości nabiał oraz jaja.
A zatem! Skoro i klimat i dieta nie są w stanie pokryć naszego zapotrzebowania na tą niezwykle ważną dla zdrowia witaminę, to należy sięgnąć po odpowiednią suplementację. Tym bardziej teraz, jesienią, gdy promieni słonecznych już jest coraz mniej.
Pamiętajcie, że aby witamina D dobrze spełniała swoją rolę w organizmie i trafiała we właściwe miejsce, niezbędna jest także odpowiednia ilość witaminy K (K2-MK7). Znajdziemy ją w kiszonkach i zielonolistnych warzywach typu jarmuż, szpinak, rukola, czy brokuł. Jeśli jednak, nasza dieta nie obfituje w powyższe produkty, to można zakupić suplement, który ma w swoim składzie zarówno witaminę D jak i K. Na rynku znajdziemy wiele takich suplementów. Równie szeroki wybór dotyczy dostępnych form witaminy, znajdziemy zarówno w kapsułkach, w kroplach, w syropie.

 

Podsumowując!

Serdecznie namawiam każdego do sprawdzenia poziomu 25(OH)D w surowicy. Osobiście uważam, że to badanie jest równie ważne jak morfologia i tak naprawdę, może się okazać, że w prosty sposób (eliminując jej deficyt w organizmie) można pozbyć się wielu dolegliwości.

 

Aaaa! Jeszcze jedno! Pamiętajcie, że witamina D należy do grupy witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, dlatego przyjmujemy ją koniecznie z posiłkiem tłuszczowym, aby zapewnić jej odpowiednie środowisko do wchłaniania 😉

Pozdrawiam,
Natalia

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *