Kawa – pić czy nie pić? 3


Ten powszechnie znany napój przyrządzany z palonych ziaren kawowca, ma zarówno swoich przeciwników jak i zwolenników. W dzisiejszym poście przybliżę Wam właściwości kawy oraz odpowiem na nurtujące pytanie, czy w ogóle warto ją pić?

 

  1. Kawa poprawia koncentrację
    Zdecydowanie tak! Badania przeprowadzone w Bristol University wykazały, że kofeina pomaga przywrócić prawidłowe funkcjonowanie mózgu, gdy jesteśmy zmęczeni. Wypicie filiżanki tego napoju przyspiesza czas reakcji, poprawia logiczne myślenie i zdolność koncentracji. Należy jednak pamiętać, że odżywcze działanie kawy trwa od 15 minut do godziny 😉
  2. Picie kawy wydłuża życie
    Tak! Badania Amerykanów i Japończyków opublikowane w „New England Journal of Medicine”wykazały, że osoby, które wypijają kilka filiżanek kawy dziennie, umierają przedwcześnie rzadziej aż o 16-20% (wg różnych badań) niż te, które wypijały dwie lub mniej filiżanek.
  3. Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia cukrzycy typu drugiego
    Według naukowców picie czterech filiżanek kawy dziennie obniża ryzyko rozwoju tej choroby aż o 50%. Regularne picie kawy zwiększa wrażliwość na insulinę i przyspiesza metabolizm cukrów, tym samym zmniejszając znacznie ryzyko zachorowania na cukrzycę.
  4. Kawa chroni przed nowotworem prostaty
    Odkryto, że wypijanie kilku filiżanek kawy dziennie zmniejsza ryzyko zachorowania na złośliwe nowotwory prostaty aż o 60%! Na uwagę zasługuje fakt, że ten korzystny wpływ zauważono także w przypadku kawy bezkofeinowej, zatem należy stwierdzić, iż poza kofeiną, kawa zawiera także inne składniki chroniące prostatę.
  5. Kawa zmniejsza ryzyko wystąpienia raka wątroby
    Wpływa na to zawarty w kawie kwas chlorogenowy. Z kolei kofeina chroni dodatkowo miąższ wątroby przed uszkodzeniem.
  6. Kawa ma działanie przeciwalergicznie
    Powoduje zmniejszenie wydzielanie histaminy przez organizm. Ponadto, kofeina zawarta w kawie zmniejsza skutki ataków alergii.
  7. Picie kawy zmniejsza ryzyko wystąpienia choroby Parkinsona
    Kawa stymuluje naczynia krwionośne w mózgu, dzięki temu do komórek nerwowych dociera więcej tlenu i substancji odżywczych.
  8. Kawa chroni przed depresją
    Naukowcy twierdzą, że kawa poprawia nasze samopoczucie dzięki dużej zawartości przeciwutleniaczy.
  9. Zapach kawy zmniejsza stres
    Grupa naukowców z Seulu przeprowadziła badania na szczurach. Nie pozwolono im spać, przez co zwierzęta stały się bardziej zestresowane. Część szczurów podczas badania mogła wąchać kawę. Okazało się, że w mózgach tej grupy zwierząt zaszły pozytywne zmiany.
  10. Kawa jest świetnym źródłem przeciwutleniaczy
    Tak, tak! Okazuje się, że nie tylko warzywa i owoce zawierają te cenne substancje, ale również kawa!A jaka kawa jest moim zdaniem najzdrowsza?
    Zdecydowanie ta, przygotowana na bazie espresso, ze świeżo zmielonego ziarna, przyrządzona w ekspresie ciśnieniowym.

Podsumowując… powyższe właściwości kawy (plus walory smakowe) zdecydowanie przemawiają ZA uwzględnieniem jej w naszej codziennej diecie, jednak zawsze należy zachować przy tym umiar! 🙂

Pozdrawiam,
Natalia


Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

3 komentarzy do “Kawa – pić czy nie pić?

  • Pola

    Pić, ale nie przesadzać Co za dużo, to niezdrowo 😉 Ja się ostatnio ograniczyłam, bo 4 dziennie to była moja norma. Teraz piję 1-2 dziennie. Co prawda czasami czuję, że zaraz padnę w pracy, wtedy pędzę do sklepu po wodę veroni z kofeiną. Działa jak kawa, a nie ma w składzie cukru, jak napoje energetyczne 🙂